Zayıflamaya Dair Herşey


Zayıflama oldukça basit bir matematiksel hesaba dayanır. Kişinin yaşına, cinsiyetine, vücudunun durumuna göre değişmekle birlikte; alması gereken günlük kalori miktarı bellidir. Bu miktarın üstündeki her kalori vücuda kilo olarak dönüş yapar. Cerrahi müdahale, ilaç ve besin tüketimi şeklinde kategorize edebileceğimiz tüm zayıflama yöntemleri de alınan kalori miktarı ile ihtiyaç olunan kalori miktarı arasına belirli bir fark koyarak kişinin zayıflamasını sağlar. Örneğin ortalama bir bireyin alması gereken günlük kalori miktarı bin beş yüz ile iki bin arasında değişir. Söz gelimi bu kişi günde üç bin kalori alıyorsa ve bunu sürekli hale getirmiş ise zamanla vücudu yağ toplayacak, mide hacmi genişleyecek ve sürekli acıkmaya başlayacaktır. Bu sürecin kartopu misali büyümesi sonucu aldığı kalori miktarı da katlanacaktır.

Zayıflamanın altında yatan matematiksel hesap ne kadar basit olsa da bu matematiksel hesabı uygulamaya geçirmek oldukça zorlayıcı bir süreç olabilir. Çünkü süreç içerisinde oldukça şişmanlayan bireylerin vücutlarında kilo alımına bağlı çeşitli problemler de ortaya çıkabilir. Bu problemlerin oluşturduğu toplam kişinin klasik yöntemlerle kilo vermesinin önüne geçebilir.

Kilo vermek isteyenlerin komplike olarak adlandırabileceğimiz bir süreci kurgulaması ve yaptığı bu kurguya tam olarak uyması gerekir. Ne yazık ki sadece diyet yaparak kilo vermek mümkün değildir. Kilo vermek isteyenlerin doğru diyetisyene başvurması, doğru diyet listesini seçmesi gerekir. Genelde diyet listelerinin seçimi noktasında tıbbi uzmanlar oldukça yardımcı olmakla birlikte kişinin, aldığı bu diyet listesini kendine göre; kendi yaşam tarzına göre değiştirmesi gerekebilir. Ayrıca diyet listesinin uygulanmaya başlamasıyla birlikte spor egzersizlerine de ağırlık verilmelidir. Bu konuda da yine uzman eğitmenlerden yardım alınabilir. Spor yapmak hem kilo vermek hem de verilen kilolar sonrası ortaya çıkabilecek deri sarkması gibi problemleri ortadan kaldırmak için oldukça verimli bir araçtır.

Diyet listesinin seçimi noktasında birçok kıstas bulunur. Kişinin yaşam tarzı, tüketim alışkanları, vazgeçebilecekleri ve vazgeçemeyecekleri gibi. İdeal kalori miktarının belirlenmesi ve devamında sağlıklı kilo vermek için alınması gereken kalori miktarının da belli olmasıyla diyet listesinin seçimine geçilir. Sebze ağırlıklı mı et ağırlıklı mı yoksa dengeli mi beslenileceği, alınması gereken kalori miktarıyla doğrudan ilintilidir. Çoğu diyet listesi şekillendirilirken kişinin dengeli beslenmesi göz önünde tutulur. Bu dengeli beslenme için de diyet listeleri birçok türden gıdayı içerisinde barındırır. Tüketilen gıdalar ilk etapta kalori dengesi açısından önemli olsa da daha detaylı incelendiğinde kan değerlerinin stabilize edilmesinden başlayarak birçok farklı amaca hizmet eder.

Sağlıklı bir diyet listesinin karbonhidrat, protein, vitaminler ve mineraller ile lifli besinler içermesi beklenir. Bağırsak hareketlerinin düzenlenmesi, uyku düzeninin sağlanması ve kan şekerinin kontrol edilmesi için bu girdiler oldukça büyük önem arz ederler. Tek tür besin ile kalori bariyerinin tam olarak tutturulduğu diyet listeleri oldukça sağlıksız ve uzun vadede ters etki gösteren listeler olarak öne çıkar.

Diyet listelerinin hepsi sadece zayıflamak için oluşturulmaz. En başta da bahsettiğimiz matematiksel hesaba göre dizayn edilen bazı listeler kilo almak için tasarlanır. Bu listeler ağır spor egzersizleriyle de birleştirilerek kilo alımı ve alınan kilonun kasa çevrilmesi süreci inşa edilir. Sonuç olarak zayıflama ve kilo alma ile beslenme oldukça girişik iki süreçtir.

Zayıflamak isteyen bireylerin tercih edebileceği yöntemler arasında ilaçlı yöntemler ile cerrahi yöntemler de bulunur. İlaçlı yöntemlerin genel amacı vücudun yağ yakım hızını artırarak kişinin kilo vermesini sağlamak iken; cerrahi yöntemlerin amacı sindirim sistemine yapılan fizyolojik müdahaleler ile mide ve bağırsak ile bu iki organ arasındaki iletişimin düzenlenmesidir. Yapılan müdahaleler ile hormon salınımı düzenlenip azaltılarak kişinin acıkma duygusu düzenlenir. Hormonlara yapılan bu müdahale sayesinde insülin direnci de kırılarak acıkma hissi azaltılır.