Chia Tohumlu Puding


Chia Tohumlu Puding

Yapısında bolca protein ve lif bulunduran chia özellikle zayıflama sürecindeki bireyler için tercih edilen bir besin haline gelmiştir. Chia tohumunun tüketimi için farklı alternatifleri vardır. Süt, yoğurt gibi besinlerin içerisinde şişerek jelleşme özelliği bulunur. Salatalarınıza, tohumu toz hale getirip baharat olarak yiyeceklerinize çeşni kazandırmanızı sağlar. Chia tohumunu tatlı krizlerinde de çözüm olarak kullanabilirsiniz. Chia tohumlu bir puding hazırlayarak hem bu ihtiyacınızı giderir, hem de sağlıklı ve tok tutan bir ara öğün yapabilirsiniz.

Chia Tohumunun Özellikleri

Son yıllardaki beslenme alışkanlıklarının ve hareketsizliğin bir ürünü olarak herkes aşırı miktarda kilo almaya başladı. Alınan kilolar sağlığı olumsuz etkilemeye başladığında da herkes kilo verme telaşına düştü. Kilo vermek için geleneksel yöntemlerin zor ve yorucu olması insanları yeni bazı yöntemler aramaya itti. Bu arayışların sonucu olarak da chia tohumu ortaya çıktı. Çok uzun yıllardır dünyanın farklı bölgelerinde tüketilmekle birlikte ülkemizde yeni yeni meşhur olmaya başlamıştır. Kilo vermek amacıyla diyet yapan insanların başlıca besinlerinden birisi bir anda chia tohumu olmuştur.

Diyet yalnızca alınan kalorilerin hesaplanması ve düşük tutulması prensibine dayanan statik bir süreç değildir. Günlük olarak düzenlenmesi, ihtiyaca göre şekillendirilmesi ve şekillenmesi gerekmektedir. Chia tohumu çok zengin miktarda protein içerir. Ayrıca yağ ve lif içeriği de çok yüksektir. Tüketilen besinlerin sağlıklı bir şekilde kana aktarılabilmesi için bağırsakların liflere ihtiyacı vardır. Lifler olmadığında, tüketilen besinler oldukça zorlu ve yorucu bir sürecin ardından verimsiz olarak kana aktarılabilmektedir. Chia tohumu ise yoğun lif yapısı sayesinde bu süreci kolaylaştırarak vücudun kilo vermeye yardımcı olmayacak şekilde yorulmasının önüne geçmektedir.

Chia tohumunun en büyük özelliği doyurucu olması ve enerji vermesidir. Bu özelliklerine rağmen kalorisi oldukça düşüktür. Aminoasitler, yağlar, vitaminler ve mineraller açısından oldukça zengindir. Tek kaynağı balık olduğu zannedilen OMEGA3 yağ asidinin bitkisel kaynaklarından bir tanesidir. İçerisinde tüm vitamin ve mineraller bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıkların engellenmesinde rol oynamaktadır. Ayrıca yine vitamin ve minerallere bağlı olarak metabolizma hızlı çalışmaya başlamakta; bu hızlı çalışmanın sonucu olarak da yüksek miktarda yağ yakmaktadır.

Chia tohumu tüketildikten sonra beraberinde veya öncesinde; bazen de sonrasında tüketilen karbonhidratların bağırsaklar tarafından parçalanma işlemini yavaşlatır. Bunu yaparken zengin lif yapısını kullanır. Karbonhidratların kana yavaş karışmasını sağlayarak kan şekerini kontrol altına alır ve geniş bir perspektifte tokluk hissini kontrol eder. Tüketildikten sonra gereksiz kalori alımını bu şekilde engeller ve kilo vermeye dolaylı yoldan katkı sağlar.

Chia tohumunun özelliklerini ve vücuda sağladığı faydaları şu şekilde sırayabiliriz:

  • Kemik ve diş sağlığını korur. Özellikle kemik hasarlarında kaynama hızını artırır.
  • Yaşlanmanın etkilerini yavaşlatır. Özellikle ciltteki sarkmaları engeller. Gözeneklerin daralmasını sağlar, gerginleşme etkisi yaratır. Akne oluşumunu azaltır hatta düzenli tüketimi halinde engeller.
  • İltihapların ve iltihaplı hastalıkların önüne geçer.
  • OMEGA3 açısından zengin bir besin olmasından dolayı kandaki yağ asitlerini düzenler. Başta kolesterol olmak üzere kalp ve damar sağlığını tehlikeye atan birçok olumsuz faktör düzene sokulur ya da ortadan kaldırılır. Damarlar içerisindeki yağ birikimlerini engeller. Ayrıca damarların esnekliğini artırır.
  • Tansiyon üzerinde etkilidir. Genel olarak tansiyon düşmesini sağlar.
  • Hafıza üzerinde etkisi bulunmaktadır. İçerisindeki B grubu vitaminler sayesinde hafızaya dair her türlü fonksiyonun daha hızlı çalışmasını sağlar.

Bu faydalara onlarcasını daha eklemek mümkündür. Chia tohumunun zayıflaya olan etkisi geç keşfedilmiş olmakla beraber günümüzde neredeyse tüm diyet listelerinde tüketimi tavsiye edilmektedir. Tüketme tarzı noktasında çok fazla alternatife sahip olması da chia tohumunu özel bir konuma oturtmaktadır. Çiğ olarak; su, süt veya meyve suyu ile karıştırılarak; kurabiye ve keklere karıştırarak; öğütülüp çorba olarak tüketilmesi mümkündür.

Chia Tohumlu Pudingin Zayıflamadaki Yeri

Diyetlerde şeker tüketimi minimuma indirilmektedir. Bunun sebebi kan şekerine yapılacak müdahalenin şeker tüketimi halinde imkansız hale gelmesidir. Şeker tüketildiği anda tükürük bezlerinden dahi kana karışmaktadır. Özellikle rafine şeker, kan şekerini yükseltme konusunda oldukça başarılıdır. Kan şekerinin düzensiz olması ise birçok sorunun ortaya çıkmasına sebep olmaktadır. Kısa vadede beslenme alışkanlıklarını bozarak alınması gerekenden daha fazla kalori alınmasını sağlamakta; durdurulmaz ise de insülin direnci veya diyabet gibi sorunları ortaya çıkarmaktadır. Kısacası, sağlıklı yaşamak isteyen insanların şeker tüketimini sıfırlaması gerekmektedir. Tüketilecek şekerin mutlaka ama mutlaka doğal kaynaklardan yani meyvelerden alınması gerekir.

Diyet ve sağlıklı beslenme döneminden önceki yoğun bir şeker tüketimi içeren beslenme alışkanlıklarımızın bir anda ortadan kaybolması mümkün değildir. Sağlıklı beslenmeye geçildiği anda şeker bırakılsa da ara ara yoksunluk krizlerine girilebilir. Kişinin canı şekerli herhangi bir şeyin tüketimini isteyebilir. Bu durumda ortaya konacak meyve alternatifleri kişinin şeker tüketme isteğini törpüleyecek cinsten değildir. İşte bu noktada farklı çözümler geliştirilmesi büyük bir zorunluluktur ki chia tohumu ile bu alternatif geliştirilmiştir.

Chia tohumu ile yapılan pudingler şeker içeriyor olmasına rağmen bu şekerin kana karışması yavaşlatılmaktadır. Chia tohumunun içerisindeki lifler şekeri bloke ederek uzun bir zaman diliminde sindirilmelerini sağlamaktadır. Yani şekerli bir besin tüketiliyor olsa dahi vücut sağlığı korunmaktadır. Bu mucizevi bir şeymiş gibi görünse de gereğinden fazla tüketim yapıldığı takdirde şeker galip gelerek chia tohumuna rağmen kan şekerini hızlıca yükseltmektedir.

Chia tohumlu puding sayesinde kişinin tatlı krizi bastırılabilir. Diyet öğünlerinde çeşitlilik sağlanarak gerçek bir tatlının tüketimi yapılabilir. Bu durum zararlı gibi görünse de gerçek etkileri chia tarafından baskılanan kontrollü bir süreçtir. Buradan sağlanan psikolojik rahatlama ile kişi diyetine daha motive bir şekilde devam etmekte; iki haftada bir chia tohumlu puding tüketimi yaparak zayıflama faaliyetlerine devam edebilmektedir.

Chia Tohumu Puding Tarifi

Malzemeler

  • 1 su bardağı light süt
  • 1 tatlı kaşığı bal
  • 3 yemek kaşığı chia tohumu
  • 1 paket vanilya
  • Yarım tatlı kaşığı toz tarçın

Hazırlanışı

Öncelikle derinliği uygun bir kaba sütü koyuyoruz. Üzerine sırasıyla chia tohumu, vanilya, tarçın ve balı ilave ederek tüm malzemeleri kaşık yardımıyla karıştırıyoruz. Hazırladığımız karışımın kabını kapakla kapatıyoruz. Ortalama 2 saat kadar buzdolabında bekletiyoruz. Bu süreçte chia tohumlarının birbirine yapışmaması için 1-2 kez kapağı açıp karıştırabilirsiniz. İyice jelleşip yoğun bir kıvama gelen pudingi mevsimine uygun bir meyve veya yeşil çay gibi metabolizma hızlandırıcı çaylar ile de çeşitlendirebilirsiniz. Bu süreci meyve kullanarak devam edecekseniz; bir porsiyon meyveyi blenderdan geçirerek püre haline getiriyoruz. Yoğunlaşan pudingin içerisine meyve püresini de ilave ederek karıştırıyoruz. Yarım saat daha buzdolabına dinlenmeye bırakıyoruz. Servis için uygun kuplara bölüyoruz.

Farklı meyveler kullanarak puding için alternatif oluşturabilirsiniz.

Chia Tohumlu Pudingi Nasıl Tüketmelisiniz?

  • Hazırladığınız puding ortalama 2 porsiyondur.
  • 1 porsiyonu ise 165 kaloridir.
  • Ara öğünlerinizde ve tatlı krizlerinizde tüketebilirsiniz.

Chia'nın Diğer Özellikleri

  • Chia lifli yapısından dolayı sindirimde kolaylık sağlar, kabızlık problemlerinde etkilidir.
  • Omega-3 yağ asitleri açısından zengindir.
  • A vitamini ve kalsiyum içeriği kemiklerin güçlenmesine destek olur.
  • Ayrıca zayıflamada basen bölgesi için yağ yakıcıdır.
  • Kalsiyum içeriğini süt sayesinde arttırarak etkisini daha hızlı gözlemleyebiliriz.
  • Toz tarçın ilavesi kan şekerini dengeler ve farklı bir aroma katar.
  • Şeker yerine bal kullanarak tatlandırmak ise daha az kalori almanızı sağlar.
  • Çeşitli meyvelerle de lif içeriğini yükseltebilir, yağ yakımını hızlandırabilirsiniz.

Pişme gerektirmeden özellikle yaz aylarında serin bir seçenektir. Yapımı oldukça basit olmasının yanında besleyici ve tok tutucu özelliğiyle chia tohumunu tüketmek daha keyifli olacaktır.