Çocuklar İçin Diyet


Çocuklar İçin Diyet

Dünya üzerindeki en büyük sağlık sorunlarından bir tanesi hiç şüphesiz: Obezite. Bu sorun, çocuk yaştaki kişilerde çok daha sık görülüyor. Çocuklar, düzenli beslenmeyi reddettikleri gibi sağlıksız beslenmeye de yatkın hale geliyor. Bununla birlikte fast food kültürü de önüne geçilemez bir hal almış durumda. Ebeveynlerin bu konuda ekstra hassasiyet göstermeleri gerekiyor ve çocuklarını bu konuda da yönlendirmeleri şarttır. Hareketliliğin arttırılması, beslenme düzeninin sağlanması ve özellikle televizyon ve bilgisayar karşısında vakit geçiren çocukların bu alışkanlıklarından uzaklaştırılması gerekiyor. Bu sorunların önüne geçilemediği takdirde çocuklar da erken yaşlarda diyet yapmak zorunda kalıyor. Çocuklar için hazırlanan diyet programlarının yetişkinlere göre hazırlanan diyet programlarından çok daha hassas olması gerekiyor. Uzman kontrol ile birlikte çok daha doğru ve çok daha sağlıklı bir program ve liste hazırlanacaktır. Çocuklar için özel hazırlanmış gıdalar mevcut ve diyet ekmekleri de satışa sunulmuş durumda. Metabolizmayı çok fazla zorlamayacak ve ona zarar vermeyecek diyet programları için bir uzmandan yardım almanız gerektiğini unutmayın.

Beslenme Alışkanlıklarının Değiştirilmesi

Çocuklar, erken yaşlarda beslenme alışkanlığı edinme konusunda ne yazık ki zayıf kalıyorlar. Ebeveynlerin büyük bir kısmı da bu konuda bilinçsiz davranıyor ve çocuklarını yönlendirme konusunda eksik kalabiliyorlar. Beslenme alışkanlıklarının değiştirilmesi ve sağlıklıya evirilmesi gerekiyor. Düzensiz beslenmenin ortadan kaldırılması ve öğünlerin düzenli bir şekilde alınması gerekiyor. Özellikle öğün atlatan çocuklarda sağlık sorunları çok daha belirgin bir şekilde ortaya çıkıyor. Anne ve babalar, çocuklarının ne yediklerini ve hatta ne içtiklerini belli bir süre zarfında takip etmek zorundadırlar. Özellikle fast food türü gıdalardan çocuklarınızı uzak tutmanız gerekiyor. Süt ve süt ürünlerinin bolca tüketilmesi ve kahvaltı alışkanlığının da çocuk yaşta kazandırılması büyük bir öneme sahiptir.

Çocuklarda Dikkat Edilmesi Gereken Besinler

Kahve, yetişkinler için olduğu gibi çocuklar için de bir hayli zararlı bir içecektir. Uyku sorununu beraberinde getiren ve dişlerde sararmanın yanı sıra erken çürümeye neden olan bu içecek, aynı zamanda gün boyu tokluk hissi yaratarak tüketimi de engelliyor ve düzenli beslenmenin önüne geçiyor. Çocuklarınızı uzak tutmanız gereken gıdalar arasında belki de en zararlısı patates kızartmasıdır. Yağ oranının fazla olması metabolizmayı da olumsuz bir şekilde etkiliyor ve aynı zamanda cilde de büyük oranda zarar veriyor. Sosis ve salam gibi sodyum nitrit bakımından zengin olan gıdaların da kanserojen etkisi olduğunu belirtmek gerekiyor ve çocuklarınızı bu gıdalardan da olabildiğince uzak tutmanız gerekiyor. Bir diğer zararlı ürün ise hazır satılan cipsler. Yağ oranının yüksek olduğu cipslerin de kanserojen etkisi olduğu ispatlanmıştır. İçecek bazında göz atıldığında ise bu listede ilk olarak kola ve hazır meyve suları yer alıyor. Asit yoğunluğunun fazla olduğu kola, metabolizmayı olumsuz etkilediği gibi cilde de büyük ölçüde zarar veriyor.

Farklı Besinler Tüketmek Neden Önemlidir?

Tek yönlü beslenme, çocukluk yıllarında kazanılan kötü alışkanlıklardan bir tanesidir. Kas gelişimi ile birlikte zihinsel gelişime de olumsuz anlamda etki eden tek yönlü beslenmenin sonlandırılması önem arz ediyor. Bu konuda ebeveynlere ve özellikle annelere büyük bir görev düşüyor. Çocuğun sevdiği yemeği sık sık yapmak da tek yönlü beslenmeyi doğuruyor. Bu sayede çocuk sürekli aynı şeyi yemek istiyor ve diğer yemeklere olan ilgisi de azalıyor. Gelişimi sağlıklı ve doğru bir şekilde sürdürebilmek adına çeşitlilik büyük önem arz ediyor. Her öğünde muhakkak yoğurt ve süt gibi ek gıdaların öğün içerisinde servis edilmesi gerekiyor ve bu da zihinsel gelişim ile birlikte kas gelişiminde büyük pay sahibidir.

6-11 Yaş Arası Çocuk Diyeti

6 yaş sonrası dönem, çocuğun eğitim hayatında yer alacağı ve yavaş yavaş aileden uzaklaşarak sosyal çevre ile de kaynaşacağı dönemdir. Bu dönemde çocuklar çok daha hızlı bir şekilde gelişiyor ve büyüyor. Ebeveynlerin bu süre zarfında çocuklarını her anlamda çok daha yakından takip etmeleri gerekiyor. Beslenme konusu da en önemli detaylardan bir tanesidir ve 6-11 yaş arası çocuk diyetinde hangi gıdaların yoğun olarak tüketilmesi gerektiği ve hangi gıdalardan uzak durulması gerektiği de önem taşıyor.

Kahvaltı Öncesi: 1 porsiyon meyve ve 1 bardak su

Kahvaltı: 2 dilim ekmek, yumurta, 1 yemek kaşığı reçel ve 1 su bardağı süt

Öğlen: 1 porsiyon börek, biraz salata, 2 dilim ekmek

Akşam: Kuru baklagil yemeği, yarım kâse yoğurt, 1 porsiyon salata, pilav ya da makarna.

12-15 Yaş arası Çocuk Diyeti

Sabit bir diyet listesi sunmak bu yaş grubu için çok da doğru değil ancak hangi gıdaların çok daha yoğun bir şekilde tüketilmesi gerektiğini paylaşmamızda herhangi bir sakınca yoktur diye düşünüyoruz. Ekmek seçimini bu dönemde tahıllı ekmekten yana yapabilirsiniz. Süt, peynir ve yumurta, her dönem olduğu gibi bu yaş grubundaki çocukların gelişiminde de büyük bir öneme sahiptir. Özellikle kahvaltıda reçel, bal ya da pekmeze de muhakkak yer vermeniz gerekiyor. Paylaşacağımız diyet listesi örnek listedir ve bir uzmana danışmadan tercih edilmemesinde fayda vardır.

Kahvaltı: Süt, 1 adet yumurta, 1 dilim peynir, 6 adet zeytin, Tahıllı ekmek, domates ve reçel

Öğlen: 3 adet köfte, sebze yemeği (5 kaşık), pilav ya da makarna, yarım kâse salata ve 1 dilim tahıllı ekmek

Ara Öğün: 1 adet meyve

Akşam Yemeği: Yarım kâse çorba, sebze yemeği, yarım kâse yoğurt, 2 dilim ekmek ve salata.

Fazla Kilolu Çocuklar Nasıl Zayıflar?

Çocuklar birçok konuda olduğu gibi beslenme konusunda da kendilerine hâkim olamıyor ya da buna özgür irade ile bir sınırlandırma getirmeleri de pek mümkün değil. Bu aşamada ebeveynler devreye giriyor ve beslenmenin kontrollü olması için tetikte olmaları gerekiyor.

  • Besin kontrolünü, porsiyonları azaltarak sağlayabilirsiniz. Tükettikleri gıdaları takip edebilir ve porsiyon konusunda uyarılarda bulunabilirsiniz.
  • Gece atıştırmalarından vazgeçilmesi şarttır. Özellikle gece yarıları tüketilen abur cubur, kilo alımında çok daha etkilidir.
  • Kantin alışkanlığı mevcut ise bu alışkanlıktan kurtulmasına yardımcı olun. Abur cubur tüketimi ne kadar azaltılırsa kilo verme eylemi de o kadar kolay olacaktır.
  • Çocuklarınız için uygun spor ve egzersiz programları için bir uzmandan yardım isteyin.
  • Karbonhidrat, protein ve yağ dengesinin korunması için tüketilen gıda içeriklerini de profesyonel bir şekilde takip etmeniz gerekiyor.