Diyet Çorbalar


Diyet Çorbalar

Diyet listelerinin olmazsa olmazlarının başında, diyet mantığına göre hazırlanmış çorbalar gelir. Bu çorbalar içerdiği malzemeler bakımından birçok farklı amaç için kullanılabilir. Az yağ, şeker ve un miktarı gözetilerek hazırlanan çorbalar sayesinde kilo vermek mümkündür. Ayrıca diyet çorbalar günün herhangi bir öğününde tüketilebiliyor olmalarından dolayı, diyet yapan kişilere oldukça büyük kolaylıklar sağlarlar.

Diyet Çorbaların Özellikleri

Diyet çorbaların en büyük özelliği tokluk hissini oldukça düşük kaloriler yardımıyla sağlayabiliyor oluşlarıdır. Bu özelliklerin hareketle vücuda alınan toplam kalorinin kontrol altına alınmasında gayet işlevsel araçlar olduklarını söylemek mümkündür. Ayrıca ilave edilebilecek malzemelerin sınırsızlığı açısından da diyette olan kişilere oldukça büyük avantajlar sağlarlar.

Çorbanın Diyetteki Etkisi

Çorbaların tarihteki ve hayatlarımızdaki yeri oldukça özeldir. Daha ilk yaşlarımızdan itibaren çok çeşitli malzemeler ile hazırlanan çorbaları tüketmeye başlarız. Hayatımızın her döneminde ise aynı çorbaları tüketmeye devam ederiz. Yani insanların beslenmesindeki büyük bir alanı çorbalar kapsar. Diyet dışı beslenme süreçlerinde olduğu gibi diyetlerde de beslenmenin bir kısmında çorbadan faydalanılmaktadır. Oldukça geniş bir esneklik katsayısına sahip olması onu diyetlerin vazgeçilmezi haline getirmektedir. Hazırlama biçimi ve hazırlandığı malzemelerin sınırsız olması, çorbanın hem kalori hem de besleyicilik açısından kontrol edilebilmesini sağlamaktadır. Çorbanın kontrol altına alınmasıyla da kilo kontrol altında alınmaktadır. Yani önemsiz gibi görünen çorbalar aslında diyetlerin en önemli parçalarıdır. Diğer besinlerin tüketimini kolaylaştırıyor olması ise bir diğer avantajıdır.

Çorbanın önemi hormon dengesine yaptığı etki ile ortaya çıkmaktadır. Vücut doyup doymadığını yani aç olup olmadığını hormonlardan gelen sinyaller yardımıyla anlamaktadır. Vücudun belirli yapıları açlık halinde enzimler üreterek hormonları uyarmakta; hormonlar da beyne sinyal göndermektedir. Mide iç dokusunun yeteri kadar gerilmediği durumlarda sürekli olarak açlık sinyalleri verilmektedir. Sıvı tüketimi sayesinde birim miktar kalori için fazlaca hacim ayrılmaktadır midede. Yani alınan her birim sıvı için kalori miktarı oldukça düşüktür. Mide iç dokusu yeteri kadar gerilmektedir. Yani mide açlık sinyali vermeyi kesmektedir. Midedeki sıvı ise az kaloriye sahip olan çorbadır. Yani çorba açlık sinyallerini bastırmak için kullanılabilecek en iyi araçtır.

Ana yemeğin önünden çorba içilmesi özellikle de kaynar çorba içilmesi oldukça faydalıdır. Bu durumun çorbanın yapısı ile alakası yoktur. Kaynar çorba yavaş içilir. İlk yudumdan sonra yayınlanan tokluk sinyalleri beyne ulaştığında çorba bitmiş olur. Böylece az kalorili besin tamamen tüketilir, arkasından gelen çok kalorili besin daha az tüketilir. Yani öğünlerdeki kalori dengesinin sağlanması açısından çorba oldukça önemli bir besin kaynağıdır.

Çorbanın hangi malzemelerden hazırlandığına göre değişmekle birlikte genelde kalorisi oldukça düşüktür. Birkaç tabak tüketilmesine rağmen ufak bir balığın kalorisi kadar kalori verebilmektedir. Özellikle zayıflama diyetlerinde tüketilen besinlerin fiziki boyutları psikolojik bir yıpranma oluşturmaktadır. Çorba ise dolu dolu yapısı sayesinde bu psikolojik yıpranmanın önüne geçmektedir. Yani diyet süresince motivasyonun temel kaynağı olabilmektedir.

Çorbaların hazırlanabileceği malzemelerin herhangi bir sınırı yoktur. En uçuk malzemelerden bile çorba hazırlanabilir. Ayakta, oturarak, hızlı, yavaş, sıcak veya soğuk tüketilebilir. Diyeti yapan kişinin isteklerine göre her şekle girebilir. Yani oldukça esnek bir tüketim sürecine sahiptir. Ayrıca ülkemizde yapılan çorbaların geneli salça ve su karışımına eklenen malzemeler ile yapılır. Bu sebepten ötürü kalori oranları daha da düşüktür. Yani hem tüketim süreci esnektir hem de kalorisi oldukça düşüktür.

Çorbaları hazırlamak oldukça pratiktir. Özellikle diyet dönemlerinde düşük kalori tüketimine bağlı olarak gelişen halsizliğin sonucu olarak kişiler mutfağa girmek istememektedir. Bu sebepten ötürü de çorba gibi kolay hazırlanan besinleri tercih etmektedirler.

Diyet Çorbaların İçerisinde Bulunan Malzemelerin Seçimi

Günlük ihtiyaç duyulan kalori miktarı kişiden kişiye göre değişebilir. Bu değişimin iki temel sebebi vardır. Bunlardan birincisi kişinin metabolizma hızı; ikincisi ise vücut endeksidir. Diyete giren kişilerin temel amacı, vücutlarının ihtiyaç duyduğu kalori miktarından daha azını alıp, ihtiyaç duyulan kısma kadarki eksiği de vücutlarında depolanan yağdan karşılamaktır. Bunun en kolay yolu da az kaloriyle tokluk hissinin sağlanmasıdır. Çorbalar, içerdikleri malzemelere göre bu tokluk hissini sağlamada en işlevsel araçlardır. İçlerine eklenen yulaf, sebze, sarımsak, soğan gibi çeşitli malzemeler sayesinde, düşük kalori alımıyla gelen bir tokluk hissi sağlanır.

Çorbaların içine ilave edilecek malzemelerde dikkat edilecek en önemli hususun olabildiğince düşük yağ, şeker ve tuz oranı olması gerektiği söylenebilir. Bu malzemeler çok yüksek kalori oranlarına sahiptir. Çorbanın içine eklenmesi, diyet çorbaların ilk mantığı olan düşük kaloriyle tokluk hissine ters olduğundan dolayı mutlaka uzak durulmalıdır. Eklenecek malzemeler olabildiğince lifli yapıya sahip olanlardan, sebzelerden ve tam tahıllardan seçilmelidir.

Diyet Çorbaların İçerisine İlave Edilebilecek Malzemeler

Bu listenin sınırlarını çizmek ne yazık ki mümkün değil. Diyet listesi uygulayan kişilerin belki de en özgür oldukları alan çorbalardır. Olabildiğince düşük yağ, şeker ve tuz barındıran çorbalar, diyet çorbalar sınıfına girdiğinden dolayı, diyet çorba hazırlayacak kişilerin malzeme ilave ederken bu kuraldan ayrılmaması, ilave edilebilecek malzemelerin de belirlenmesine olanak sağlar.

Yağ Yakan Çorbalar Nasıl Yapılır ?

Başta çorbalar olmak üzere birçok besinin tüketimi halinde yağ yakılması mümkündür. Yağ yakan çorbalar ise bu yağ yakma faaliyetini gerçekleştirebilmek için en uygun araçlardır. Sebebi genelde akşam tüketilmeleri ve uygun malzemelerden kolayca hazırlanabiliyor oluşlarıdır. Birçok yağ yakan çorba tarifi vardır. Bu çorbalar tüketildiğinde metabolizma hızlanır. Metabolizmanın hızlanması enerji ihtiyacını artırır. Diyet yapıldığı için yeteri kadar kalori alınmaz. Beslenme yoluyla kalori alamayan metabolizma da vücudun içerisinde depolanan yağ dokularını yakmaya başlar. Yani tüketilen çorbanın sonucu olarak vücuttaki yağ dokuları yakılmış olur.

Yağ Yakan Yulaf Çorbası Tarifi

Yulaf oldukça etkili bir yağı yakıcıdır. Sıcak olarak çorba şeklinde tüketilmesi halinde ise bu etkisi daha da artar. Yağ yakımı genelde gece olduğu ve çorba da akşam tüketildiği için yağ yağma etkisi iki – üç katına kadar çıkabilir. Yağ yakan yulaf çorbasının tarifi şöyledir:

  • Yarım su bardağı kadar yulaf,
  • Bir su bardağı yağsız ve laktozsuz süt,
  • İki adet küçük boy soğan,
  • İki yemek kaşığı soğuk sıkım zeytinyağı,
  • Bir diş sarımsak,
  • Bir litre pH değeri yüksek su,
  • Tuz hariç arzu edilen baharatlar.

Yağ yakan yulaf çorbası soğanların doğranıp kızartılması ile başlayan bir hazırlama sürecine sahiptir. Pembeleşen soğanların üzerine yulaf eklenerek bir dakika daha kavrulur. Sonrasında ise süt eklenir ve sarımsak takviyesi yapılır. Hafif kaynadıktan sonra su eklenir kaynadıktan sonra on dakika daha pişirilir ve baharatlar katılarak dinlendirilir. Hafif soğumasının ardından ise tüketilir.

Yağ Yakan Domates Çorbası Tarifi

Domatesin içerisindeki vitamin ve mineraller metabolizmayı hızlandırmak konusunda oldukça başarılıdır. Domates çorbasının orijinal tarifi oldukça kalorili olduğu için diyete uygun hale getirilmelidir. Bu tarif ile beraber alışıldık bir tat üzerinden yağ yakıcı etki oluşturulabilir. Yağ yakan domates çorbasının tarifinde şu malzemeler bulunur:

  • Dört adet orta boy ve sulu, tercihen de organik domates,
  • Dört adet lahana yaprağı,
  • Bir adet kapya biber,
  • Bir çay bardağı yulaf,
  • Birkaç adet fesleğen yaprağı,
  • Bir litre pH değeri yüksek su,
  • Tuz hariç tercih edilen baharatlar.

Domateslerin kabukları soyulur. Diğer sebzelerle birlikte suyunu salana kadar pişirilir. Domatesler kendini bırakıp biberler yumuşadıktan sonra yulaf eklenir ve biraz daha kavrulur. Devamında ise bir litre su eklenir. Pişmesine yakın fesleğen de eklenerek çorba tatlandırılır. Dinlendirildikten sonra tüketilebilir.

Bunlara ek olarak onlarca farklı çorba tarifi vermek mümkündür. Verilen tariflerin tamamı benzer mantıkla hazırlanmakla birlikte genelde bilinen tariflerin varyasyonları şeklindedirler. Sadece, içlerindeki aşırı kalori oluşturan malzemeler alınır. Örneğin domates çorbasının olmazsa olmazı olarak değerlendirilen kaşar çıkarılır ve yerine lahana eklenir. Çorbanın yağ yakıcı etkisi artırılır, kalorisi düşürülür ve sağlıklı bir çorba haline getirilir.

Kilo almak ya da kilo vermek için uygulanan diyetlerin tamamında yağ yakıcı etkiye sahip olan çorbaların kullanılması gerekmektedir. Kilo alırken bile yağların kontrollü şekilde alınması faydalı olacaktır. Özellikle spor ile şekillendirilemeyen yağların vücutta bulunmasını kimse istemez. O yüzden yağ yakımı kilo alırken de oldukça faydalı bir süreçtir.

Diyet Çorbaların Hazırlanması

Burada birçok tarife yer vermek mümkün. Ancak diyet yapanların temel olarak kabul edebilmesi açısından bazı standart tarifleri ve bu tariflerin hazırlanışlarını sıralayacağız.

Sarımsaklı Sebze Çorbası

Bu tarifi uygulayabilmeniz için sarımsağı seviyor olmanız şart. Ayrıca şunu da belirtmekte fayda var ki sarımsak kilo vermek isteyenler için bulunmaz nimet. İçeriği sayesinde tokluk hissinin sağlanmasında ve yağ yakımında oldukça etkili bir malzeme.

Sarımsaklı Sebze Çorbası Malzemeleri

  • Bir su bardağını dolduracak şekilde ince doğranmış sebze. Bu sebzeler kişinin damak tadına göre değişebilir. Bizim tavsiyelerimiz brokoli, havuç, biber ve bezelye.
  • Dört ile altı diş arasında kabuğu soyulmuş ve ince doğranmış sarımsak. Rendeden geçirmek de aynı etkiyi gösterecektir.
  • Küçük boy, soyulmuş ve ince doğranmış soğan. Acı soğan olması tercih olmakla birlikte yine sarımsakta olduğu gibi rendeden geçirilebilir.
  • 50 Gram kadar kavrulmuş ve toz haline getirilmiş yulaf.
  • Az miktarda tuz, tane karabiber ve bir çay kaşığı zeytinyağı.

Sarımsaklı sebze çorbasının hazırlanışı

  • Tencereye yağ ilave edilir. Kısık ateşte yağın kızması beklendikten sonra sarımsak ve soğan aynı anda ilave edilerek pembeleşinceye kadar kavurulur.
  • Soğan ve sarımsağın pembeleşmesinden sonra sebzeler tencereye ilave edilir. Kişinin damak tadına göre üç ile altı dakika arasında sotelenir.
  • Sebzeler sotelendikten sonra iki ile üç su bardağı arasında su ilave edilir.
  • Sebzelerin sert yapılarından kurtulmaları ve liflerini salmaları için yaklaşık 20 dakika boyunca pişirilir.
  • Çorba pişip biraz soğuduktan sonra blenderdan geçirip toz yulaf eklenir.

Yağ Yakan Sebze Çorbası

Kilo vermenin temeli olan yağ yakımını kolaylaştıran bu çorba tarifi, herkesin kolayca yapabileceği diyet çorbalar arasında bulunur.

Yağ Yakan Sebze Çorbası Malzemeleri

  • Altı adet orta boy acı soğan
  • Üç adet domates
  • Bir adet küçük boy lahana
  • İki adet acı biber
  • Bir demet kereviz

Yağ Yakan Sebze Çorbası Hazırlanışı

  • Tüm sebzeler ufak parçalara gelişi güzel ayrılıp tencereye eklenir.
  • Tencerenin içerisine, malzemelerin boyunu geçecek kadar su eklenir.
  • İsteğe göre biraz tuz ve diğer baharatlar ilave edilir.
  • Su kaynadıktan sonra on dakika yüksek ateşte, sonrasında ise sebzeler yumuşayıncaya kadar kısık ateşte pişirin.

Çorbalar Diyetlerde Nasıl Kullanılmalı ?

Çorbaların hazırlanması oldukça kolay, düşük kalorili ve tok tutucu olduğundan birçok öğünde kolayca kullanılabilir. Genelde insanlar sabah kahvaltısında ve hafif akşam yemeklerinde diyet çorbaları tüketirler. Siz de kahvaltıda, öğle yemeğinde veya akşam yemeğinde diyet çorbaları hazırlayıp porsiyon olarak tüketebilirsiniz. Ayrıca ara öğün olarak da sebze çorbalarının tüketilmesi mümkündür.