Diyet Mantarlı Yumurta


Diyet Mantarlı Yumurta

Mantarlı Yumurta ile Güne Başlamak

Özellikle diyet dönemleri olmak üzere normal beslenme zamanlarında da güne nasıl başlandığı oldukça önemlidir. Kronik olarak yorgunluk ve halsizlik gibi sorunlar yaşanmasa dahi güne yanlış besinlerle ve alışkanlıklarla başlamak günün tamamının kötü geçmesine sebep olabilmektedir. Diyet dönemlerinde bu duruma ekstra önem gösterilmesi gerekmektedir. Güne nasıl başlandığı kadar saat kaçta başlandığı, neler tüketildiği, ne kadar kalori alındığı gibi durumlar da önemli olmaktadır.

Vücut sağlıklı beslenilen dönemlerde gece boyunca besinden mahrum bırakılır. Gün içerisinde alınan kalorilerin eritilmesi için bu durum zorunluluktur. Eğer diyetlerde kilo alınması amaçlanmıyorsa besin tüketimi akşam yedide kesilir ve bu saatten sonra yalnızca su içilir. Kişinin akşam yediden sabah yediye kadar olan sürede aç kalması normaldir. Uykudan uyanıldığında tüketilecek besinlerin niteliği de tam olarak bu açlık süresi yüzünden önem kazanmaktadır.

Aç kalmak kan şekerini düşürür. Kan şekerinin düşmesi vücutta titreme ve karar verememe gibi sonuçlarla kendini gösterir. Sabah uyanıldığında bu etki çok büyüktür. Kişinin tüketeceği besinleri önceden belirlemiş olması kan şekerini aşırı yükseltecek kalorili besinlerin tüketilmemesini sağlar. Bu kalorisiz, besleyici ve sağlıklı besinlerin başında da mantarlı yumurta gelmektedir. Mantarlı yumurta hem protein hem de mineral ile vitaminler açısından oldukça zengindir. İçerisinde bulunan proteinler kas dokularını korumakla görevlidir. Hem hayvansal hem de bitkisel protein alınıyor olması da bir diğer avantajdır.

Kahvaltıda tüketilen mantarlı yumurta ile alınan proteinlerin kana karışma hızı yavaştır. Yani bir anda kan şekerini tavan yaptırmazlar. Dengeli bir şekilde artırarak kişinin yeme isteğini dengede tutarlar. Ayrıca yavaş parçalanan proteinlerden dolayı bir sonraki yemek de olabildiğince geç tüketilebilir. Gün içerisindeki halsizlik sorununun ortadan kaldırılması için yavaş parçalanan proteinler oldukça önemlidir. Mantarlı yumurta da tam olarak bunu sağlamaktadır. Doyucu olmasından dolayı öğle yemeğini saat bire kadar ötelemek mümkündür. Ayrıca ara öğünlerde kalori veya şeker açısından yüksek değerlere sahip besinlerin alınması isteğini de büyük oranda azaltır. Kısacası hem kendi içerdiği değerleri sayesinde hem de önlediği arzular sayesinde mantarlı yumurta oldukça önemli bir sabah kahvaltısıdır. Diyetlerde de normal zamanlarda da sorunsuz olarak tüketilebilir.

Mantarlı Yumurtanın Vücuda Etkisi Nedir ?

Mantarlı yumurta diyetlerin vazgeçilmez yemeklerinden bir tanesidir. İçerisinde protein açısından zengin iki malzeme bulundurması; diğer besinlerle kolayca kombine edilerek daha da lezzetli hale getirilebilmesi oldukça avantajlıdır. Diğer bazı besinlerin içerisine eklenmesi ile basit bir mantarlı yumurtanın diyetin veya beslenmenin en önemli aygıtı haline getirilmesi mümkündür. Kalori değerlerinin istenilen seviyelere taşınabiliyor olması; bu taşıma sırasında lezzetinden ve doyuruculuğundan bir şey kaybetmiyor oluşu da oldukça önemlidir. Her besin gibi mantarlı yumurta da vücut üzerinde bazı etkiler oluşturur. Bu etkileri mantarın vücuda oluşturduğu etkiler ve yumurtanın vücuda oluşturduğu etkiler olarak ikiye ayırmak mümkündür. Mantarın vücuda oluşturduğu etkileri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Mantar sıvı kapasitesi açısından oldukça zengin bir besindir. İçerisinde fazlaca vitamin ve mineral de barındırmaktadır. Ayrıca lif yoğunluğu da oldukça fazladır. Tüm bu özelliklerinden dolayı vücuda faydaları ve etkileri oldukça fazladır.
  • Mineral yoğunluğundan dolayı doku tamiratında görev almaktadır. Özellikle cilt dokusunun yaşlanmaya bağlı olarak deforme olmasından dolayı kaynaklanan etkilerin ortadan kaldırılmasına yardımcı olmaktadır.
  • Sinir sistemini düzene sokan vitamin ve mineraller açısından zengin olmasından dolayı başta sinir hastalıkları olmak üzere hafıza üzerinde etkili olan bazı hastalıkları da engellemektedir.
  • Vücudun sağlıklı bir şekilde varlığını devam ettirebilmesi için dokuz aminoaside ihtiyacı vardır. Mantarın içerisindeki kaliteli bitkisel proteinler bu aminoasitlerin tamamını barındırmaktadır.
  • Bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıkların ortaya çıkma ihtimalini azaltır.
  • Çocuklarda kemik sağlığının korunması ve gelişimin sağlanması noktasında yardımcı olmaktadır. Yetişkinlerde ise kemik dokularının korunmasından sorumludur.
  • Çok az miktarda yağ içermesinden dolayı metabolizmayı koruma altına alarak kolesterolün kontrol altında tutulmasını sağlamaktadır.
  • Yoğun vitamin varlığı sayesinde hormon seviyesinin belirlenmesine de katkı sağlamaktadır.

Bunlara ek olarak onlarca etki ve fayda daha sayılabilir. Mantarlı yumurtanın içerisine katılan bir diğer malzeme olan yumurtanın vücuda etkileri ise şunlardır:

  • Yumurta hayvansal protein kaynağıdır. Vitamin ve mineral yoğunluğu oldukça fazladır. Sarısında yağ oranı fazla iken beyazında protein oranı daha fazladır. Bu sayede farklı amaçları karşılayabilmektedir.
  • Yumurtanın beyazının tüketilmesi halinde kolesterol seviyesi düşmektedir.
  • Kemiklerin ve dişlerin gelişimi; geliştikten sonra da korunması için oldukça önemli mineralleri içerisinde barındırmaktadır.
  • Zihinsel sorunların ortaya çıkma ihtimalini düşürür. Analitik kapasiteyi artırarak beynin daha hızlı çalışmasını sağlar.
  • Bağışıklık sistemini güçlendirir. Başta enfeksiyon hastalıkları olmak üzere birçok hastalığın gelişme riskini azaltır. Spesifik bazı kanser türlerinin gelişme ihtimallerini azaltır.

Dolaşım sistemini destekler ve oksijen taşınma oranını artırır. Kansızlık gibi sorunların ortaya çıkma ihtimalini azaltır. Mantarlı yumurta iki malzeme açısından da yoğun olduğundan dolayı ikisinin özelliklerini de vücuda aktarır. Hem yumurtanın hem de mantarın etkileri katlanarak artar. Kısacası, mantarlı yumurtanın vücuda olan faydaları oldukça fazladır.

Mantarlı Yumurtanın Kahvaltıda Önemi

Hem mantar hem de yumurta oldukça faydalı iki besindir. İkisi de yanına eklenen malzemelerle sonsuz uyuma sahiptir. Mantarlı yumurta da yine yanına eklenen diğer malzemelerle sorunsuz olarak uyum sağlayabildiğinden dolayı farklı lezzetler denemek isteyenlerin sık sık tükettiği bir yemek halini almaktadır. Kişilerin kilo vermek için beslenme alışkanlıklarını değiştirdiği dönemlerde, ideal kilolarını korumak istediği dönemlerde ve kilo almak istediği dönemlerde sabah kahvaltılarının değişmez parçası mantarlı yumurtadır. Standart hali ile hazırlandığında kalori açısından oldukça ideal olan mantarlı yumurta; içerisine ek bazı malzemeler konulduğunda kalori açısından oldukça zengin olabilmektedir. Kalori açısından bu esnekliğe sahip olması da onu kahvaltıların değişmez parçası haline getirmektedir.

Kalori konusunda olan esnekliği bir yana mantarlı yumurta oldukça sağlıklıdır. İçerisinde hem hayvansal hem de bitkisel protein barındırmaktadır. Vücudun tüm dokularının bakımından ve gelişiminden sorumlu olan bitkisel proteinler; hücrelerin tamirinden sorumlu olan hayvansal proteinlerle beraber alınmaktadır. Yani vücudun tamiratına ve gelişimine dair gereken her türlü besin mantarlı yumurta sayesinde aynı anda alınabilmektedir.

Mantarlı yumurtanın içerisindeki proteinler bağırsaklar tarafından zor parçalanmaktadır. Bu sayede proteinlerin kana karışma hızı düşmektedir. Bu hem kan şekeri seviyesini korumakta hem de tokluk hissini uzun süre devam ettirmektedir. Yani diyet dönemlerinde, sabah kahvaltısında mantarlı yumurta tüketilmesi halinde kişinin hızlı bir şekilde acıkmasının önüne geçilmektedir. Bu sayede de hem az kalori alınır hem de başka besinlerle kalori alımı durdurulur.

Sonuç olarak, mantarlı yumurta ile güne başlamak, kahvaltıda mantarlı yumurta tüketmek oldukça önemlidir. Hatta kahvaltıda tüketmek için hazırlanabilecek en iyi üç tarif arasında mutlaka mantarlı yumurta tarifi bulunmaktadır diyebiliriz.

Mantarlı Yumurtanın Diyetteki Önemi

Diyetlerin yaklaşık olarak yüzde doksanı kilo vermek için oluşturulurlar. Geriye kalan yüzde on ise ideal kiloyu korumak veya kilo almak için oluşturulmaktadır. Diyet listeleri oluşturulurken bu üç amaçtan bağımsız olarak protein veya karbonhidrat ağırlıklı olarak oluşturulabilmektedirler. Nadiren de olsa hem proteinin hem de karbonhidratın dengeli olarak tüketildiği diyetler ile karşılaşılmaktadır.

Söz konusu protein diyetleri olduğunda yüksek miktarda protein içeren besinler ve bunların karışımları oldukça önemli yiyecekler olmaktadır. Mantarlı yumurta da kendisini oluşturan temel iki malzeme düşünüldüğünde protein açısından oldukça yoğun bir yemektir. İçerisindeki yumurta hayvansal; mantar ise bitkisel protein kaynağıdır. Yani vücudun en temel fonksiyonlarında söz sahibi olan iki protein türünü de içerisinde barındıran bir yemektir.

Diyetlerin bir diğer önemli unsuru ise kalori yönetimidir. Kişinin vücuduna, isteklerine ve beslenme alışkanlıklarına göre ideal bir beslenme düzeni oluşturulur. Bu düzen genelde üç ana öğün arasına sıkıştırılmış iki ya da üç ara öğün şeklinde oluşturulmaktadır. Özellikle kilo vermek isteyenlerin tüm bu öğünlerde tükettiklerine azami özeni göstermesi büyük bir zorunluluktur. Kişinin sağlıklı bir metabolizma için besinleri hangi saatlerde tükettiğine dikkat etmesi gerekir. Akşam yediden sonra besin tüketmek kilo alımını tetikleyen bir unsur olduğu için tavsiye edilmez. Bu kurala uyulması halinde ise gündüze kadar geçen on – on iki saatlik sürede aç kalınır. Bu açlık süresinin ardından tüketilecek ilk besinler çok büyük önem kazanır.

Kahvaltıda tüketilecek besinin hem protein açısından yoğun hem de kalori açısından ideal olması gerekmektedir. Bunu sağlayan çok az besin ve besin kombinasyonu vardır. Aynı zamanda tat unsurunun da sağlanması gerektiğinden dolayı yenebilecek besin sayısı hızla düşmektedir. Mantarlı yumurta üç şartı da maksimum noktada karşılayabilen nadir yemeklerdendir. İçerisine katılacak malzemelerle birlikte herkesin damağına uygun hale getirilebilir. Toplam kalorisi temel malzemeler kullanıldığında 400 civarındadır. Bir kahvaltı için oldukça ideal olan bu değerden dolayı diyetlerin tüm öğünleri için; başta da kahvaltı için en önemli yemek mantarlı yumurta olmaktadır.

Mantarlı Yumurtanın Malzemeleri

Mantarlı yumurta hem diyet dönemlerinde hem de normal beslenme dönemlerinde oldukça lezzetli bir yemek türüdür. Mantar türlerinin oldukça fazla olması, her mantar türünün farklı bir tada sahip olması büyük bir avantaj oluşturmaktadır. Herkesin damak zevkine uyan bir mantar türünün bulunması mümkündür. Bu sayede başta kahvaltılar olmak üzere günün tüm öğünlerinde mantarlı yumurta tüketimi yapılabilmektedir.

Mantarlı yumurta tarifinde kullanılan malzemeler olabildiğince basit olabileceği gibi isteğe göre kompleks de olabilir. Yani mantarlı yumurtanın içerisine eklenecek malzemelere bir sınır koymak mümkün değildir. Diyet dönemlerinde kalori sınırlarını ihlal etmemek için mantarlı yumurtanın en saf haliyle tüketilmesi tavsiye edilir. Bunun dışındaki dönemlerde ise içerisine et ürünlerinden süt ürünlerine; otlardan sebzelere kadar birçok ek malzeme katılabilmesi mümkündür.

Mantarlı yumurtanın içerisine katılan ve katılabilecek malzemeler şunlardır:

  • Onlarca çeşit mantardan herhangi biri veya uyumlu olanlarının karışımı
  • Organik köy yumurtası
  • Tereyağı ve bir miktar soğuk sıkım zeytinyağı
  • Baharatlar ve bir miktar deniz tuzu

Bu en saf mantarlı yumurta tarifidir. Bunun üzerine katılabilecek malzemelere örnek olarak şunları verebiliriz:

  • Un
  • Soğan
  • Biber
  • Domates
  • Süt
  • Peynir
  • Krema
  • Sucuk, salam, sosis
  • Jambon
  • Maydanoz, fesleğen

Kişinin damak zevkine uyan diğer malzemeler de mantarlı yumurta tarifine eklenebilir. Önemli olan kalori sınırının tutturulması; diyet yapılmıyorsa bile rafine şekerden uzak durularak bir anda kan şekerinin yükselmesinin önüne geçilmesidir.

Mantarlı Yumurtanın Yapılışı

Yumurta tek başına tüketildiğinde dahi oldukça besleyicidir. Hem normal beslenme zamanlarında hem de diyet zamanlarında sorunsuz olarak tüketilebilir. Yumurtaya eklenecek diğer malzemeler ile hem besleyicilik artmakta hem de yumurta daha lezzetli hale getirilmektedir. Yumurtaya eşlik edebilecek en lezzetli ve faydalı besinlerden birisi ise mantardır. Mantar onlarca farklı çeşide ayrılır. Bu çeşitlerin her birinin besin değerleri ve lezzeti farklıdır. Bazıları kırmızı et, bazıları beyaz et bazıları ise et ile alakası olmayan lezzetlerde olabilmektedir. Bu lezzet çeşitliliği de mantarlı yumurta tüketmek isteyenlere büyük avantaj sağlamaktadır.

Mantarlı yumurtayı olabilecek en sadece malzemeler olan yağ, tuz, yumurta ve mantar ile hazırlamak mümkündür ancak diğer malzemelerin eklenmesi ile daha da lezzetli hale getirilebilir. Bu standart dört malzemeye eklenen diğer malzemeler kalori üzerinde ciddi bir etki oluşturmaz. Sadece lezzete etkisi olan sebzelerin ve yeşilliklerin kullanılması oldukça faydalıdır. Mantarlı yumurta tarifinin ideal bir tarifinde kullanılacak malzemeler şunlardır:

  • Kültür veya istiridye mantarı
  • Kuru soğan
  • Tereyağı ve zeytinyağı
  • Organik yumurta
  • Deniz tuzu
  • Çeşitli baharatlar

Bu malzemeler tüketilecek kalori miktarına göre değiştirilerek kullanılabilir. Kişi sayısının artmasına göre de malzeme oranları katlanarak artırılabilir. Standart bir reçeteye uygun şekilde mantarlı yumurtanın yapılışı şu şekildedir:

  • Mantarlar doğranır. Doğranırken dikkat edilmesi gereken şey çok küçük parçalara ayrılmamaları gerektiğidir. Mantarın içeriği büyük oranda su olduğundan dolayı fazla kesilmesi durumunda suyunu kaybeder. Ateşe atıldığında ağıza gelmeyecek şekilde kaybolabilir. Yani orta büyüklükte parçalar şeklinde doğramak en ideal olanıdır.
  • Soğanlar doğranır. Soğanların ağza gelmesini istemediğimizden dolayı küçük küpler şeklinde doğramak en ideal olanıdır. Ayrıca isteğe göre kırmızı soğan da kullanılabilir.
  • Tavaya zeytinyağı eklenir ve iyice kızdırılır. Yağın kızmasını takiben soğanlar atılarak kavrulur.
  • Soğanlar pembeleştiğinde mantarlar atılır ve üzerine tereyağı eklenir. Mantarlar kendini salana kadar kavrulur.
  • Son olarak yumurta ve diğer baharatlar eklenir. Karışım homojen hale getirilir. Yumurtanın kıvamı ayarlanarak pişir tamamlanır.