Haşlama Pişirme


Haşlama Pişirme

Diyet yaparken alınan besinleri olabildiğince sağlıklı şekilde pişirmenin birkaç farklı yöntemi bulunur. Her yöntemin çeşitli avantajları ve dezavantajları mevcut. Genellikle sebzeleri pişirmek için en çok tercih edilen yöntem haşlama yöntemi. Bu yöntem sayesinde besinler en ufak yağa ihtiyaç duymadan kolayca pişirilebiliyor. Diyet listesi uygulamanın temel amacı olabildiğince az kalori almak olduğundan dolayı pişirme sırasında yağa ihtiyaç duyulması kalori miktarını büyük ölçüde arttırıyor. Bu yüzden protein açısından zengin, tok tutma oranı yüksek gıdalar pişirilirken gereksiz kalori alımından kurtulmak amacıyla sık sık haşlama tekniğinden yararlanılıyor.

Haşlama tekniğinin, buğulama tekniğinin tam tersi olduğunu söyleyebiliriz. Eklenen su yemeğin tadına yavanlık kattığı için genelde tercih edilmiyor. Ancak sağladığı avantajlar diyet yapanları bu tekniğe mecbur hale getiriyor. Yemekleri pişirirken yağ katmak miktarı ne kadar az olursa olsun bir kalorinin dahi önemli olduğu diyetlerde büyük bir eksi olarak haneye yazılıyor. Haşlama tekniğinde ise atılan besin dışında hiçbir ek malzeme kullanılmadığından ötürü kalori daha fazla kontrol altında tutulabiliyor. Tadının yavan olması, pişirdikten sonra atılan çeşitli baharatlar yardımıyla kolayca ortadan kaldırılabiliyor. Buğulama tekniğinde ise kullanılan yağ besinin içeriğine nüfuz ettiğinden dolayı kalori miktarı eklenen yağ miktarı kadar artmış oluyor.

Haşlama Tekniği ile Pişirmenin Özellikleri

Bu yöntem sayesinde gereksiz yağ kullanımından kaçınıldığı için gereksiz kalori alımı da ortadan kalkmış oluyor. Yiyeceklerin su ile pişmesi sayesinde besinlerin daha sulu ve lezzetli olduğu söylenebilir. Genelde protein bakımından yüksek değerlere sahip gıdalar haşlama tekniği ile pişirilip besin değerlerinden taviz verilmiyor.

Ayrıca kuru gıdaların pişirilmesi de bu yöntem sayesinde oldukça basit bir hal alıyor. Genelde kuru gıdalar pişirilmeden önce suda bekletilmelidir. Haşlama tekniğinde ise zaten suyun içerisinde pişirildiğinden dolayı kişinin suda bekletmek için vakit harcamasına gerek kalmıyor. Çoğu gıda lezzet olarak diğer pişirme tekniklerine göre daha yavan olsa da daha sulu ve sağlıklı oluyor. Alınan kalori miktarı da pişirme tekniği sayesinde kontrol altında tutulabiliyor.

Haşlama Tekniği ile Pişirmenin Lezzete Olan Etkisi

Haşlama tekniği sayesinde pişmenin gerçekleşmesini sağlayan sıcaklığın besinin tüm yüzeylerine eşit oranda dağıldığını söylemek mümkün. Tam da bu sebepten lezzetlerin daha lezzetli olduğunu söyleyebiliriz. Aynı şekilde kaynayan suyun içerisine ilave edilen aroma vericiler sayesinde ana besinin bu aromaları içerisine alarak daha lezzetli olduğunu deneyimliyoruz.

Haşlama Tekniği ile Pişirmenin Besin Değerlerine Olan Etkisi

Haşlama tekniğiyle pişirilen gıdalarda besin değerinin büyük oranda korunduğunu söylemek mümkün. Bir miktar pişirilen suya karışsa da çok büyük bir kısmı besinin içerisinde kalıyor.

Diyetlerde Neden Haşlama ile Pişirme Tavsiye Edilir

Haşlama pişirme tekniğinin uzmanlar tarafından tavsiye edilmesinin temel sebebi pişirme yapılırken yağa ihtiyaç duyulmaması. Besinlerin su yardımıyla pişirilmesi. Yağa ihtiyaç duyulmaması sayesinde gereksiz kalori alımının önüne geçiliyor. Diyet listesinde yazan kalori değerlerinin tam olarak uygulanabiliyor olması diyetin uzun vadeli sonuçlarının garanti altına alınmasını sağlıyor. Ayrıca besin değerlerinin ve özellikle proteinin besin içerisinde korunması haşlama tekniği sayesinde mümkün hale geliyor.

Buharda Hangi Sebzeler Pişirilebilir?

Bilindiği üzere diyet dönemlerinde tüketilen besin miktarı büyük oranda azaltılmaktadır. Bunun tam tersi diyetler olsa da genel eğilim bu yöndedir. Tüketilen besin miktarının azalıyor olmasından dolayı, tüketilen kadarından alınan vitamin ve mineral değeri büyük önem kazanmaktadır. Bir besinin içerisindeki vitamin ve mineralleri tam olarak alabilmenin yolu da büyük oranda pişirme tekniğinden geçmektedir. Buharda pişirme tekniği, besinlerin içerisindeki vitamini, minerali ve suyu içerisinde bıraktığı için fazlaca tercih edilmektedir.

Ayrıca buharda pişirme tekniğinde besinler doğrudan ateşe maruz bırakılmadıkları için daha sağlıklıdır. Ateş, pişirme kabı ve besin arasında ısıyı aktaracak yağa da ihtiyaç duyulmaz. Böylece yağ açısından sıfıra yakın değerlere sahip olan öğünler kolayca hazırlanabilir.

Buharda pişirme tekniğiyle pişirilemeyecek hiçbir besin olmamakla beraber bazı besinlerin daha lezzetli olduğunu söylemek mümkündür. Daha lezzetli olan besinlerin tamamının su içeriği daha yoğundur. Genel olarak buharda pişirme tekniğine uygun olan besinleri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Patates,
  • Kabak,
  • Karnıbahar,
  • Havuç,
  • Brokoli,
  • Enginar,
  • Kereviz,
  • Yeşil biber,
  • Kırmızı biber,
  • Sarı biber,
  • Pancar.

Bunlara ek olarak diğer sebzeler de pişirilebilir ancak lezzetlendirmek amacıyla kalori açısından sosların katılması gerekebilir. Pişirme tekniğini uygulayabilmek için derin bir tencereye ve süzgece ihtiyaç vardır. Tenceredeki suyun ısınmasıyla beraber yükselen su buharı sebzelere temas ederek pişmeyi sağlar. Pişme normalden daha uzun sürer ancak çok daha sağlıklıdır. Ayrıca su buharının sağladığı nemden dolayı zar dokuları daha yumuşak hale gelir. Yani sindirim de kolaylaşır.