Izgara Pişirme

Yazar: Uzm. Diyetisyen Tuğba Yaprak
Izgara Pişirme
Izgara Pişirme

Izgarada pişirme, diyet listesi uygulayanların en çok kullandığı pişirme tekniklerinden bir tanesi olarak karşımıza çıkar. Bu pişirme tekniğinin temel amacı yiyeceklere aynı şoklar uygulamak ve içlerinde barındırdıkları su ile bu suyun içerisinde yer alan mineral ve vitaminleri hapsetmektir.

Günümüzde kullanılan üç tip ızgara tekniği mevcut. Bunlardan ilk ikisi son kullanıcı tarafından değil de daha çok restoranlar tarafından; üçüncüsü ise son kullanıcı tarafından kullanılmaktadır. Lav taşı adı verilen teknik ve plate ızgaralar restoran tercihi iken; kömürlü ızgaralar doğrudan bizlerin tercihi olmaktadır.

Izgaranın Özellikleri

Izgaranın özellikleri kömürlü, plate ve lav taş olmasına göre değişmekle birlikte sonuçlar hep aynıdır. Son kullanıcının çok sık muhatap olduğu kömür ızgaralar görece daha sağlıksız olarak adlandırılabilir. Diyet uygulayanların yaptığı hataların başında yiyeceklerini zararlı dumanlar yayan kömürlü ızgaralarda pişirmek gelir.

Kömürlü olmaman ızgaralar ve döküm tavalarda ise bu risk bulunmaz. Kişiler diyet listelerinde olan etleri ve sebzeleri çok rahat bir şekilde ani şoklar yardımıyla pişirerek yemeye hazır hale getirebilir.

Izgarada Pişirmenin Lezzete Olan Etkisi

Izgarada pişirilen et, balık ve tavuk oldukça lezzetli olur. Bunun sebebi önceden ısıtılan ızgaraya atılan et, balık ve tavuğun mühürlenerek içerisindeki lezzetli suyu hapsetmesidir. Diğer yöntemlerde suyunu bırakan gıdalar lezzeti de suyuyla beraber bırakmakta iken; ızgara yönteminde ani şoklar yardımıyla pişirilen gıdalar oldukça lezzetli olmaktadır.

Izgarada Pişirmenin Besin Değerlerine Olan Etkisi

Izgarada pişirmek, pişirilen gıdanın bu ister et olsun ister sebze, suyunun içerisinde hapsolmasına sebep olduğundan dolayı, su ile birlikte kaybolacak besin değerinin gıdanın içerisinde kalmasına sebep olur. Yani ızgara pişirme tekniğinin besin değerlerinin tam olarak korunması açısından başarılı bir teknik olduğunu söylemek mümkündür.

Diyetlerde Neden Izgarada Pişirme Tavsiye Edilir?

Bunun temel sebebi sebzenin ve etin içerisinde bulunan suyun ve doğal olarak suyla beraber besin değerinin korunması gerektiğinden dolayıdır. Diğer yöntemler her ne kadar sağlıklı olsa da pişirme sırasında az ya da çok belli bir miktar ısı ile beraber kaybolup gider. Suyun gitmesi, suyun içerisinde bulunan vitamin ve minerallerin de yok olması anlamına geldiğinden dolayı, uzmanlar genelde et ve sebzeler için eğer imkân dahilindeyse ızgara yöntemini tavsiye eder.

Izgara Pişirme Yöntemi Diyetisyenler Tarafından Neden Tavsiye Edilir?

Diyetisyenler size neleri yiyeceğinizi bir liste şeklinde veren tüccarlar değildir. Sorunlarınızı, sorunlarınızın sebeplerini, çözüm yollarını ve çözerken kullanacağınız metodu detaylı olarak anlatan, kontrol eden ve gerektiğinde değiştiren kişilerdir. En temel amaçları sizi ilgili duruma getiren faktörleri tamamen ortadan kaldırmak, uzun vadede ise beslenme alışkanlıklarınızı olabilecek en sağlıklı noktaya getirmektir.

Diyetisyenler tüm bunları yaparken besinleri nasıl pişirdiğinizi de kontrol ederler. Günümüzde sağlıklı yemek pişirmek amacıyla kullanılabilecek teknikler oldukça fazla olması rağmen her teknik her besin için uygun değildir. Özellikle et yemeklerinde ızgara pişirme yönteminin kullanılması diyetisyenler tarafından tavsiye edilmektedir. Ancak kullanım belirli şartlara bağlıdır:

  • Izgara dumanı ile besin temas etmemelidir.
  • Ateş ile besin doğrudan temas etmemelidir.
  • Izgaranın hijyeni sağlanmalıdır.
  • Besinlerin az – orta pişmiş tüketilmesi gerekmektedir.
  • Düşük ısılarda uzun süre ya da yüksek ısılarda kısa süre değil; ikisinin tam ortasında bir metotla pişirme sağlanmalıdır.

Tüm bunlara dikkat edildiği zaman ızgara pişirme yönteminin diyet dönemini destekleyen birçok faydası ortaya çıkar. Bu faydaları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Yiyecekler normalden daha yüksek bir ısıya anlık olarak atıldığından dolayı mühürlenmekte, mühürlemenin etkisiyle de tüm vitamini ve minerali içerisinde kalmaktadır.
  • Daha lezzetli et yemekleri hazırlanabildiği için kişinin hayvansal protein alma sorunu ortadan kalkmaktadır.
  • Hacimsel bir küçülme nadiren olduğundan dolayı, ikinci bir porsiyona ya da öğüne gerek kalmamaktadır.
  • Yöntemle hazırlanan yemeklerin oldukça lezzetli olması kişinin kendini ödüllendirmesi olarak algılanabilmektedir. Bu da diyete olan zihinsel bağlılığı artırmakta, tatlı gibi oldukça tehlikeli besinlerin tüketimini büyük oranda azaltmaktadır.

Bunlara ek olarak detay olarak sayılabilecek onlarca faydasından dolayı ızgara pişirme tekniği diyetisyenler tarafından tavsiye edilmektedir.

Izgaranın Özellikleri

Izgaranın özellikleri kömürlü, plate ve lav taş olmasına göre değişmekle birlikte sonuçlar hep aynıdır. Son kullanıcının çok sık muhatap olduğu kömür ızgaralar görece daha sağlıksız olarak adlandırılabilir. Diyet uygulayanların yaptığı hataların başında yiyeceklerini zararlı dumanlar yayan kömürlü ızgaralarda pişirmek gelir.

Kömürlü olmaman ızgaralar ve döküm tavalarda ise bu risk bulunmaz. Kişiler diyet listelerinde olan etleri ve sebzeleri çok rahat bir şekilde ani şoklar yardımıyla pişirerek yemeye hazır hale getirebilir.

Izgarada Pişirmenin Lezzete Olan Etkisi

Izgarada pişirilen et, balık ve tavuk oldukça lezzetli olur. Bunun sebebi önceden ısıtılan ızgaraya atılan et, balık ve tavuğun mühürlenerek içerisindeki lezzetli suyu hapsetmesidir. Diğer yöntemlerde suyunu bırakan gıdalar lezzeti de suyuyla beraber bırakmakta iken; ızgara yönteminde ani şoklar yardımıyla pişirilen gıdalar oldukça lezzetli olmaktadır.

Izgarada Pişirmenin Besin Değerlerine Olan Etkisi

Izgarada pişirmek, pişirilen gıdanın bu ister et olsun ister sebze, suyunun içerisinde hapsolmasına sebep olduğundan dolayı, su ile birlikte kaybolacak besin değerinin gıdanın içerisinde kalmasına sebep olur. Yani ızgara pişirme tekniğinin besin değerlerinin tam olarak korunması açısından başarılı bir teknik olduğunu söylemek mümkündür.

Diyetlerde Neden Izgarada Pişirme Tavsiye Edilir?

Bunun temel sebebi sebzenin ve etin içerisinde bulunan suyun ve doğal olarak suyla beraber besin değerinin korunması gerektiğinden dolayıdır. Diğer yöntemler her ne kadar sağlıklı olsa da pişirme sırasında az ya da çok belli bir miktar ısı ile beraber kaybolup gider. Suyun gitmesi, suyun içerisinde bulunan vitamin ve minerallerin de yok olması anlamına geldiğinden dolayı, uzmanlar genelde et ve sebzeler için eğer imkân dahilindeyse ızgara yöntemini tavsiye eder.

Izgara Pişirme Yöntemi Diyetisyenler Tarafından Neden Tavsiye Edilir?

Diyetisyenler size neleri yiyeceğinizi bir liste şeklinde veren tüccarlar değildir. Sorunlarınızı, sorunlarınızın sebeplerini, çözüm yollarını ve çözerken kullanacağınız metodu detaylı olarak anlatan, kontrol eden ve gerektiğinde değiştiren kişilerdir. En temel amaçları sizi ilgili duruma getiren faktörleri tamamen ortadan kaldırmak, uzun vadede ise beslenme alışkanlıklarınızı olabilecek en sağlıklı noktaya getirmektir.

Diyetisyenler tüm bunları yaparken besinleri nasıl pişirdiğinizi de kontrol ederler. Günümüzde sağlıklı yemek pişirmek amacıyla kullanılabilecek teknikler oldukça fazla olması rağmen her teknik her besin için uygun değildir. Özellikle et yemeklerinde ızgara pişirme yönteminin kullanılması diyetisyenler tarafından tavsiye edilmektedir. Ancak kullanım belirli şartlara bağlıdır:

  • Izgara dumanı ile besin temas etmemelidir.
  • Ateş ile besin doğrudan temas etmemelidir.
  • Izgaranın hijyeni sağlanmalıdır.
  • Besinlerin az – orta pişmiş tüketilmesi gerekmektedir.
  • Düşük ısılarda uzun süre ya da yüksek ısılarda kısa süre değil; ikisinin tam ortasında bir metotla pişirme sağlanmalıdır.

Tüm bunlara dikkat edildiği zaman ızgara pişirme yönteminin diyet dönemini destekleyen birçok faydası ortaya çıkar. Bu faydaları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Yiyecekler normalden daha yüksek bir ısıya anlık olarak atıldığından dolayı mühürlenmekte, mühürlemenin etkisiyle de tüm vitamini ve minerali içerisinde kalmaktadır.
  • Daha lezzetli et yemekleri hazırlanabildiği için kişinin hayvansal protein alma sorunu ortadan kalkmaktadır.
  • Hacimsel bir küçülme nadiren olduğundan dolayı, ikinci bir porsiyona ya da öğüne gerek kalmamaktadır.
  • Yöntemle hazırlanan yemeklerin oldukça lezzetli olması kişinin kendini ödüllendirmesi olarak algılanabilmektedir. Bu da diyete olan zihinsel bağlılığı artırmakta, tatlı gibi oldukça tehlikeli besinlerin tüketimini büyük oranda azaltmaktadır.

Bunlara ek olarak detay olarak sayılabilecek onlarca faydasından dolayı ızgara pişirme tekniği diyetisyenler tarafından tavsiye edilmektedir.

Izgara Pişirmenin Püf Noktaları Nelerdir?

İlk çağlardan beri en çok kullanılan pişirme yöntemlerinden bir tanesi ızgaradır. Yüksek derecelere ulaşabilen bir ateş kaynağını kullandığımız bu yöntemin uygulama türleri oldukça değişiktir. Bazı uygulamaları oldukça sağlıksız olmakla birlikte, doğru şekilde uygulanırsa oldukça sağlıklı ve doğala en yakın yöntemdir. Yöntem dahilinde yapılan pişirme sayesinde sebzenin veya etin suyunun tamamı içeride kalmakta; vitamin ve mineral varlığı tam olarak alınabilmektedir.

Yöntem birçok yönden sağlıklı olduğu için diyet yapanlar, sağlıklı beslenenler, şeker hastaları, mide hastaları için tercih edilebilir durumdadır. Izgara yapmanın püf noktaları kullanılan tekniğe göre değişebilir. Genel olarak şu yöntemler kullanılmaktadır:

  • Kömür veya odun ateşi kullanılarak yapılan ızgara,
  • Gaz kaynağı kullanılarak yapılan ızgara,
  • Elektrikli ızgara.

Bu yöntemlerin tercih edilmesindeki sebep pişirme tekniğinin besine verdiği ekstra tatlardır. Bu yöntemlerden hareketle ızgara yapmanın püf noktalarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Eğer kömür veya odunu ateş kaynağı olarak kullanıyorsanız pişirmeye başlamadan önce köz olmalarını beklemelisiniz. Bu sayede yaydıkları zehirli gazlardan besini uzak tutmuş olursunuz.
  • Ateş kaynağı ile besinin doğrudan temas etmesini engelleyin. Mümkünse besinin yağlarının ateşe temas etmeyeceği şekilde pişirme yapın.
  • Pişirme yaptığınız zeminin temiz olmasını sağlayın. Eğer tavuk pişirmişseniz zemini deterjanla yıkayın.
  • Ateş kaynağının besine eşit temas etmesine özen gösterin. Böylece bir tarafı pişmiş, diğer tarafı pişmemiş besinlerden kurtulursunuz.
  • Eğer besinlerin suyunun içerisinde kalmasını istiyorsanız mühürleme yapın.
  • Yanmayı engellemek için çevirerek pişirin.

Genel olarak verilebilecek tavsiyeler bunlar olmakla beraber pişirilen besine, pişirme tekniğine göre değişen bazı diğer öneriler de yapılabilir.

WhatsappInstagram