Koşu ile Zayıflama


Koşu ile Zayıflama

Koşmak, yürümeye göre aynı mesafe için 2 kat daha fazla kalori yakmanızı sağlar.

Kilo vermek için uzun mesafe ve hızlı tempoda koşmak sanılanın aksine size hızlı kilo kaybettirmeyecektir. Uzun mesafe koşmaya başladıktan bir süre sonra vücudunuz bu duruma adapte olacak ve yağ yakımını durduracaktır.

Uzun mesafe hızlı tempoda koşmak yerine daha kısa mesafede, koşu sıklığı yakalayarak, kendinize uygun tempoda koşmak ilk olarak yapılması gerekenlerdendir.

Koşu yaparken dikkat edilmesi gereken önemli noktalardan biri tempodur. Koşu boyunca devam ettirilebilecek, sizi nefessiz ve yorgun düşürmeyecek bir tempo tutturmalısınız.

Koşunun Faydaları

Tempolu koşmanın faydası; bedenin daha fazla karbonhidrat kullanarak kilo vermeye yardımcı olması ve kalp sağlığını güçlendirmesidir. Koşu arasında vereceğiniz dinlenme periyotları da önemlidir. Koşuya yeni başladıysanız veya bedeninizi bu duruma alıştırdıysanız kendinize uygun bir aralık belirleyebilirsiniz.

Koşudan en fazla etkiyi almak için yapılması gereken koşu stillerini harmanlayarak uygulamaktır. Bu sayede bedeninizde de etkiyi daha hızlı görmeniz mümkün olacaktır. İstikrarlı olmak elde etmek istediğiniz başarının kilit anahtarıdır.

Koşu yapmak aynı zamanda endokrin sistemi de uyaran bir spordur. Koşu sırası ve sonrasında salgılanan hormonların özgüvene, mutlu hissetmeye etkisi oldukça büyük. Hormonların psikolojik etkileri yanı sıra bağırsak sistemini de büyük ölçüde etkilediği görülmüştür. Serotonin salgılanması koşuyu bitirdikten sonra haz duymanızı, kendinizi tatmin etmenizi sağlayacak dolayısıyla koşmaktan keyif almanızı ve yeniden koşmak istemenizi tetikleyecektir. Ardından bedeninizde gördüğünüz farklar bu süreci devam ettirmenize destek olacaktır.

Koşarak kilo vermenin mümkün olabildiğini ancak bireylerin metabolizmasının farkından kaynaklı aynı etkiler göstermeyeceğini bilmekte fayda vardır. Etkili bir sonuç için, koşuyu düzenli olarak kendinize uygun tempoda ve bunun yanında düzenli bir beslenme süreciyle mümkün olacaktır.

Koşu bandı kullanılabileceği gibi açık alanlar da tercih edilebilir. Terlemeyle vücuttan bir miktar su, toksin ve az oranda yağ dokusu dışarı atılır. Sadece terlemeyi zayıflama olarak değerlendirmemeli ancak vücut için de fayda sağladığını söyleyebiliriz.

Koşu sırasında tempo değiştirerek yağ yakımını hızlandırabilirsiniz. Kalp hastaları, fazla kilolular, yaşlılar, çeşitli hastalığı olan bireyler tempoya dikkat etmeli, fazla zorlayıcı hareketlerden kaçınmalıdır.

Kimler Koşu ile Kilo Verebilir ?

Kilo vermek için herhangi bir yöntemin tek başına uygulanması anlamsız yere zaman kaybetmek anlamına gelmektedir. Sadece diyet veya sadece spor ile arzu edilen miktarda ve zamanda kilo verilmesi mümkün değildir. Kilo vermek için diyetler zorunludur ancak diyetlere ek olarak spor egzersizleri yapılması da büyük bir zorunluluktur. İş hayatı, şehir yaşamı ve sosyal yaşam gerektiği gibi şekillendirilmezse arzu edilen miktarda spor egzersizi yapmak her zaman mümkün olmaz. Ayrıca hangi tür sporun yapılacağı da bu faktörlere bağlı olarak gelişmektedir. Kapsamlı, vücudun tamamını yeteri kadar çalıştıran aletli sporları yapmak her zaman mümkün olmaz. Bunun yerine herkesin kolayca yapabileceği, herhangi bir alete ihtiyaç duyulmadan da vücudun tüm kaslarını çalıştırabilecek sporlara yönelmek daha mantıklı olacaktır. Bu tür sporların başında da koşu gelmektedir.

Koşunun vücuda olan faydaları hem fiziksel hem de psikolojiktir. Fiziksel faydaları arasında yağ yakım sürecini hızlandırmasını ve metabolizmayı düzenlemesini sayabiliriz. Psikolojik faydaları arasında ise kişinin motivasyonunu artırması sayılabilir. Ayrıca hormon dengesinin sağlanması noktasında da koşunun etkileri büyüktür. Koşmak oldukça basit, vücut anatomisine çok uygun olan bir spor türüdür. Fiziki olarak sakatlığı olmayan herkes tarafından kolayca yapılabilir. Koşuyu yapabilecek kişilere sınır koymak pek mümkün değildir ancak yine de bazı çevresel ve fiziki koşullar koşu yapılmasına engeldir.

Koşmak oldukça faydalıdır ancak düzenli yapılması gerekir. Günün herhangi bir saatinde değil; uyandıktan hemen sonra, kahvaltıdan hemen önce yapılması oldukça önemlidir. Bu önemli koşulu sağlayamayacak insanlar tarafından zayıflamak amacıyla koşu yapılması mümkün değildir. Sadece sağlıklı yaşamak ve dengede kalmak amacıyla koşu yapılabilir. Ayrıca sigara kullanımı, yoğun alkol kullanımı da koşu yapılmasının önündeki engellerdir. Böyle maddeler vücudun kondisyonunu sıfıra yaklaştırmaktadır.

Vücut kitle indeksi kırkın üzerine çıkan insanların koşu yapması oldukça zordur. Hele ki doğa koşullarına maruz kalınan dışarıda yapılan koşulara başlamaları daha da zordur. Genel olarak bu spesifik durumların dışında kalan herkes tarafından koşu yapılabilir. Zayıflamak amacının dışında sağlıklı yaşamak, ideal kiloyu korumak veya kondisyonu sağlamak için de koşu egzersizleri yapılmalıdır. Salon sporları yapıldığında dahi günlük olarak yarım saat koşulması oldukça önemlidir.

Koşunun Psikolojik Etkisi

Sağlıklı yaşamın vazgeçilmezleri arasında spor egzersizleri yer alır. Spor egzersizleri arasında en faydalı olan ise koşudur şüphesiz. Herhangi bir ek malzemeye ihtiyaç duyulmadan yapılabiliyor olması da sık sık tercih edilmesindeki temel sebeplerden bir tanesidir. Koşuyla beraber vücudun neredeyse tüm kasları çalışmaya başlar. Metabolizma düzenlenir ve yağ yakım süreci başlar. Günlük ihtiyaç duyulan kalori miktarı artırılarak besinlerden alınan kalori ile ihtiyaç duyulan kalori arasındaki fark artırılmaya çalışılır. Koşunun fiziksel etkilerinin yanında bir de psikolojik etkileri bulunur. Bu psikolojik etkiler kişinin yaşamına, koşunun yapıldığı alana ve koşu yapma süresine göre değişebilmektedir. Koşunun psikolojik etkilerini şu şekilde sıralayabiliriz:

  • İnsanların halsizliklerinin ve yorgunluklarının altında yatan temel sebep fiziki yorgunluk değil psikolojik yorgunluktur. Psikolojik yorgunluğu ortadan kaldırmak için de yapılabilecek şeylerin başında koşmak gelir. Özellikle bol oksijenli bir ortamda koşulduğunda endorfin salgısı artar. Psikolojik yorgunluğu ortadan kaldıran bu hormon sayesinde halsizlik ve yorgunluk da ortadan kalkar.
  • Koşmak, vücudun kaynaklarını yeniden şekillendirmesine sebep olur. Dört kilometrenin üzerindeki koşuların sürekli hale getirilmesi durumunda vücut şartlanarak koşuya başlamadan önce koşu sırasında ihtiyaç duymayacağı bölgelerin enerji tüketimini azaltır. Bunların başında da beyin gelmektedir. Beynin küçülmesinden ve daha az kalori harcamasından dolayı zihinsel rahatlama sağlanır.
  • Ağır iş koşulları, şehir yaşamı ve sosyal yaşamdaki başarısızlıklar ya da sorunlar ciddi derecede depresyona ve strese sebep olabilir. Bunlar sadece psikolojik etkiler gibi görünse de vücudun hormon dengesini değiştiren şeylerdir. Vücudun, konsantrasyonunu engelleyen hormonlarla dolması yüzünden odaklanma sorunları ortaya çıkar. Bu hormonlardan kurtulabilmenin yolu da düzenli spor yapmaktır.
  • Günlük yaşantımız ve geçmişimiz boyunca birçok şeyi kafamıza takarız. Anılar, sorunlar ve diğerleri. Tüm bunları zihinden atabilmek veya çözüme kavuşturulabilmek için yegane zamanlar koşu yapılan zamanlardır. Metabolizmanın ve sinir sisteminin rahatladığı bu dönemde sorun çözme kabiliyeti katlanarak artar.
  • Düzenli olarak koşuyor olmak vücudun kondisyonunu yükseltir. Oturarak çalışanlar ya da fiziki efor harcamaktan çekinenler koşu sayesinde bu olumsuz özelliklerinden rahatça kurtulabilirler. Kişinin tembelliği aşmasındaki en önemli araçlardan bir tanesi koşudur.
  • Düzenli olarak koşu yapılması kişinin karar verme mekanizmasının hızlanmasını sağlar. Her gün o ilk adımı atmak için karar vermek dahi kararlılığı artıran faktörlerden bir tanesidir. Koşu yapılacak yere, süreye ve diğer değişkenlere karar vermek zaman içerisinde kişinin iradesinin artmasını sağlayacaktır.

Bunlara ek olarak onlarca psikolojik ve fiziksel fayda daha sayılabilir. Koşu yapıyor olmanın diyet dönemlerindeki en büyük faydası ise motivasyonu yükseltiyor olmasıdır. Kişinin diyete olan inancı artmakta; diyetten vazgeçme veya kaçamak yapma isteği azalmaktadır. Kümülatif faydaları arasında da kilo vermeye oldukça yardımcı oluyor olmasını sayabiliriz.