Yüzme ile Zayıflama


Yüzme ile Zayıflama

Yüzme, diğer sporlara göre 2 kat daha fazla kalori yaktıran ve vücuttaki tüm kasların aynı anda çalışmasını sağlayan bir aktivitedir. Suyun verdiği rahatlama hissi ve kaldırma kuvveti sayesinde diğer sporlara göre daha çok keyif verir. Sıcak yaz günlerinde deniz ve açık havuzlar rahatlıkla tercih edilirken, soğuk havalarda kapalı veya termal havuzlar kullanılabilir.

Yüzme Öncesi Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yüzmeye başlamadan önce yemekten yeni kalkmış olmamak önemlidir. En az 1 saat sonra başlamak yüzme esnasında görülebilecek kas kasılmalarının ve krampların önüne geçer. Farklı yüzme teknikleri kullanarak bedeninizin farklı bölgelerinde incelmeler sağlayabilirsiniz. Yüzme zayıflamak isteyenler için ideal bir spordur ancak sonrasında yapılan ufak kaçamaklar bile harcadığınız kaloriyi geri almanıza neden olabilir.

Yüzmenin Yararları

Özellikle çocukluk döneminde büyümeye, boy uzamasına, kemik ve kasların gelişimine büyük katkı sağlar. Suyun etkisi bedeninize ve ruhunuza terapi gibi gelebilir. Stresi atarak rahatlamanızı sağlar. Cilt, sindirim, dolaşım, boşaltım sistemi için oldukça yararlıdır.

Yüzme ile Ne Kadar Kalori Yakılır?

Ortalama 70 kilo olan biri yarım saat orta tempoda yüzerek yaklaşık 200 kalori harcar. Hızını arttırarak kalori yakımını arttırabilir. Yüzmeyle kaybedeceğiniz kilo temponuza, yaşınıza, cinsiyetinize, bulunduğunuz kiloya bağlı olarak değişir.

Yüzme bilmeyen kişiler de boylarını aşmayan sularda aerobik hareketlerle yüzme kadar olmasa da kaslarını harekete geçirip kalori yakmayı sağlayabilirler.

Suyun direnci vücuda daha fazla kuvvet harcatarak etki edeceğinden diğer spor dallarına göre yağ yakımı da daha fazladır. Yüzmeyi en az otuz dakika süreyle devam ettirmek önemlidir. Kasların çalışmasını tam olarak sağlayabilmek ve sıcaklık dengesini ayarlayabilmek için bu süreden az olmamalıdır. Ani hareketlerden kaçınılmalıdır. Kaslara zarar verecek, sakatlanmalara sebep olacak şeylerden uzak durulmalıdır.

Yüzme esnasında bilinen tüm teknikler sırayla uygulanmalıdır. Farklı kas gruplarının çalışmasına olanak sağlar. Her gün yüzmek yerine birer gün arayla yüzmek daha uygundur. Kasların dinlenmesine izin vermek kilo kaybı için faydalıdır.

Su içerisinde yapılan sporların tümü iştahı açar. Bunu önlemenin yolu ise spor programının yanına uygun ve kalori dengeleyen diyet ilave edilmesidir. Aksi halde yüzmenin ardından gelen acıkmayla iştah kontrolü yapamadan besin tüketebilirsiniz. Bu durum yüzmeyle kaybedilen tüm kaloriyi fazlasıyla geri almaya sebep olur.

Kilo Vermede Neden Yüzme Tercih Edilir ?

Kilo vermek için yapılması gereken en temel şey vücudun kalori ihtiyacının artırılması; artan kalori ihtiyacına ise cevap verilmemesidir. Yani alınan kalori ile harcanan kalori arasındaki makas açılarak zaman içerisinde kiloların verilmesi amaçlanır. Bunun yanında sağlıklı ve dengeli bir biçimde beslenerek, spor yaparak verilen kiloların sağlıklı şekilde verilmesi sağlanır. Kilo verme sürecinin en büyük destekçisi spor egzersizleridir. Vücuttaki kiloların dengeli bir biçimde verilebilmesi, sarkmaların ve güçsüzlüklerin önüne geçilebilmesi için doğru spor egzersizlerinin seçilmesi gerekmektedir. Seçilen spor egzersizlerinin maksimum sayıda kası çalıştırması önemli bir etmendir. Yüzme de vücudun neredeyse tüm kaslarını çalıştırmak konusunda oldukça başarılıdır. Ayrıca farklı bir yoğunluk seviyesinde yapılıyor olması da yüzmenin diğer avantajlarındandır. Bu iki avantajından dolayı da yüzme kilo vermede sıkça tercih edilen bir spordur.

Yüzerken yakılan yağ ve karbonhidrat oranı çok yüksektir. Günlük kalori ihtiyacının 4000 – 5000’e kadar çıkması mümkündür. Bu sebepten ötürü de kilo verme süreci oldukça hızlanmaktadır. Salon sporları ile beş – altı ayda verilecek kilolar yüzerek üç ayda verilebilmektedir. Salon sporlarının aksine ciddi teknik bilgi gerektirmez. Suyun içerisine girildiğinde yapılacak en ufak hareket dahi vücudun kas dokularının çalışmasına sebep olacaktır. Standart yüzme hareketleri ile oldukça fazla efor sarf edilebilir. Yani, spor konusunda bilgisi olmayan ancak zayıflamak isteyen bireyler için masrafsız bir kalori yakma yöntemidir.

Ülkemizdeki havuzların ve denizlerin fazla olması insanları bu spor türüne yöneltmektedir. Genelde masrafsız olması ya da çok az masrafla icra edilebiliyor olması da diğer avantajlarıdır. Yazın sıcak havalarda yaparken getirdiği ferahlık da ekstra faydası olarak değerlendirilebilir.

Yüzmenin Avantajları Nelerdir ?

Ülkemizin üç yanı denizlerle kaplı. En küçük belde de dahi yüzme havuzu bulmak mümkün. Yani yüzmek için gereken tüm imkanlar sağlanmış durumda. Yüzmenin vücuda olan faydaları ve bu imkanlar da karşımıza yüzmenin avantajları olarak çıkmakta. Bilindiği üzere spor egzersizlerinde dengeli olmak, vücudun tüm kaslarını çalıştırmak oldukça önemlidir. Bölgesel bazı tekniklerin aşırı uygulanması vücudun dengesiz olarak gelişmesine sebep olabilmektedir. Böyle bir sorunu ortadan kaldırmak için yapılabilecek şeylerin başında ise yüzmek gelir. Yüzme inanılmaz faydalı bir spor dalıdır. Vücudun tamamını, yoğun efor altında ve farklı bir yoğunlukta çalıştırır. Kaslar havanın içerisinde bulunduğundan daha fazla efor sarf etmek zorundadır. Bu da yüzmeyi, kalori yakmak açısından uygulanabilecek sporlar arasında ilk sıraya oturtur. Yüzmeyi avantaja dönüştüren faydaları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Vücudun dengeli bir biçimde yağ yakabilmesi, mineralleri ve vitaminleri dağıtabilmesi, oksijeni her hücreye sorunsuz bir şekilde ulaştırabilmesi için sağlıklı bir kan dolaşımına ihtiyaç vardır. Yüzmeyle beraber sağlıklı bir kan dolaşımı elde edilir.
  • Yoğun efor sarf edilmesinden dolayı kan dolaşımının hızlanmasına bağlı olarak beyne giden oksijen miktarı da artar. Özellikle solunum teknikleri öğrenildiğinde vücudun aldığı oksijen miktarı katlanarak artar. Suyun altında geçirilen süreye bağlı olarak akciğerlerin kapasite de artmaktadır. Beyne giden oksijenin artması sayesinde beyin fonksiyonları da en fiziksel fonksiyonlar kadar güçlenir.
  • Metabolizmayı düzenler. Metabolik sendrom riskini doğuran her türlü durum üzerinde olumlu etki yapar. Başta tansiyon ve kolesterol olmak üzere birçok göstergeyi sağlıklı değerler arasına çeker. Kan şekerinin düzenlenmesini sağlayarak insülin direncini ortadan kaldırır.
  • Akciğer kapasitesinin artması ve fiziksel rahatlamaya bağlı olarak astımın etkileri azalır. Astım krizlerine yakalanma sıklığı düşer; uzun süreli yüzülmesi halinde ise astım krizleri sıfıra yaklaşır.
  • Çok yoğun efor sarf edildiğinden dolayı sindirim sistemi dengeye girer. Sağlıklı bir beslenme düzeniyle beraber bağırsaklar rahatlar, mide asidi dengeye girer.
  • Yüzmenin en büyük etkisi ise yağları yakmasıdır. Bu etkisi sayesinde düzenli ve sağlıklı kilo verilmesini sağlar. Kilo verilirken kas kütlesi de artırılır. Daha güçlü bir vücut elde edilir. Kemikler de güçlenir.
  • Kan dolaşımı ve metabolizma üzerindeki etkilerinden dolayı kalp – damar sağlığını korur.
  • Kas dokularında meydana getirdiği mikro yırtılmalar sayesinde kasların daha da güçlenmesini sağlar. Bunu sağlarken aynı zamanda kasların esnekliğini de artırır.
  • Bağışıklık sistemini güçlendirir. Özellikle mevsimsel hastalıklara sebep olan hastalıkların ortaya çıkma riskini azaltır. Daha tehlikeli hastalıkların ise kolay atlatılmasını sağlar.

Bunlar yüzmenin fiziksel alanda yarattığı avantajlardır. Bunlara bağlı olarak sosyal yaşamda ve psikolojik alanda da sağlanan bazı faydalar bulunmaktadır. Avantaja dönüştürülen bu faydaları ise şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Vücudun güçlü hale gelmesi ve hastalık riskinin azalmasından dolayı yüzen kişilerde özgüven artışı olur. Özgüven artışı da beraberinde başarıyı getirir.
  • Kötü alışkanlıkları azaltır. Özellikle sigara kullanımı ortadan kaldırılabilir.
  • Uyku düzeni sağlıklı bir şekilde kurulabilir.
  • Depresyonu ve stresi ortadan kaldırır.
  • Sosyal ilişkilerin güçlenmesini sağlar.

Sonuç olarak yüzme oldukça avantajlı bir spordur. Hem diyet dönemlerinde hem de sağlıklı yaşama dönemlerinde mutlaka yapılmalıdır. Hayatın tamamına yayılan bir süreç dahilinde hayatın tamamı daha konforlu hale getirilir.