Zayıflama


Zayıflama

Zayıflama Nasıl Gerçekleşir?

İnsanlar çeşitli sebeplerden dolayı kilo alırlar. Kilo alma zaman zaman aşırı miktarda olabileceği gibi, düzenli şekilde obeziteye doğru ilerleyen bir çizgide de olabilir. Kilo almanın sebepleri ise çok çeşitli olabilmekte. Günümüzdeki beslenme alışkanları, spor alışkanlıkları ile genetik ve çevresel diğer sebepler kilo alımında ana noktalar olarak sayılabilir. Eskiden doğal ve kararında beslenme olduğundan dolayı obezite gibi aşırı kilo problemleriyle nadiren karşılaşılıyordu. Günümüzde ise artan insan nüfusunu doyurmak; zaman – emek paritesini emek lehine geliştirmek amacıyla çıkan fast food sektörü, aşırı kilo alımının en büyük sebeplerinden biri olarak gösteriliyor. Aşırı tuzlu, yağlı ve sağlıkız gıdalar hepimizin hayatına günde en az bir kere giriyor. Aynı şekilde ulaşım imkanlarının genişlemesi, evden çalışma gibi imkanların artmasıyla da aşırı kilo alımına davetiye çıkarılıyor. İnsanlar en basit spor egzersizi olan yürüme eyleminden daha uzak kaldıklarından dolayı, besinlerden aldıkları kalorileri eritmekte büyük güçlükler çekiyorlar.

Kilo alımının en temel sebepleri beslenme ve spor alışkanlıklarıdır. Bunun haricinde çeşitli çevresel faktörler de bu duruma az ya da çok katkıda bulunabilir. Buraya kadar sayılan tüm hususlar dikkatli ve azimli olmakla atlatılabilecek durumlardır. Bir de genetik ve hormonal durumlar söz konusudur. Bunlara dikkat ve azim ile müdahale etmek ne yazık ki mümkün değildir. Genetik ve hormonal faktörler vücutta aşırı kilo alımını tetikleyen unsurlar olarak karşımıza çıkar. Söz gelimi metabolizmanın yavaş çalışmasına sebep olan genetik fakörler, kişi ne kadar dikkat ederse etsin kilonun alınmasına sebep olacaktır. Bu gibi durumlara diyet ya da spor egzersizi gibi araçlarla değil; medikal yöntemlerle müdahale edilir. Amaçlanan şey en basitinden metabolizmanın ideal hızda çalışmasını sağlamaktır. Böylece vücuda alınan kalori günlük faaliyetler ile oldukça kolay bir şekilde yakılır hale gelecektir.

Kilo vermenin yani zayıflamanın altında yatan mantalite oldukça basit. Vücudumuz günlük faaliyetlerini devam ettirebilmek, en basit ihtiyacı olan yaşamsal fonksiyonlarını sürdürebilmek için belirli miktarda enerjiye ihtiyaç duyar. Bu enerji beyin fonksiyonlarının yani düşünme gibi faaliyetlerin yapılmasında, motor yeteneklerin devam ettirilmesinde, sinir sisteminin çalışmasında kullanılır. Her insanın vücuduna, yaşına ve cinsiyetine göre alması gereken kalori miktarı değişmekle birlikte günlük 1500 civarı olduğu söylenebilir. Günlük yaşantımızda olağan dışı harcadığımız efor kalori miktarını doğrudan arttırır. Yani günlük 1500 kalori alırken 2000 kalorilik ihtiyaç oluşturursak vücut, gereken fazladan 500 kaloriyi bünyesinde bulunan yağlardan karşılamaya başlar. Tüm diyetlerin ve spor egzersizlerin temelini de bu nokta oluşturur. Bünyeye düzene oturmuş diyetler ile alınan belirli miktar kalorinin daha fazlası spor egzersizleri ile yakılır ve vücutta bulunan yağdan kişi kurtulmuş olur.

Zayıflamanın temelini oluşturan noktanın aynısı kilo alımı için de söz konusudur. Kişinin boyuna, kilosuna, yaşına, çevresel durumuna ve cinsiyetine göre değişmekle birlikte ortalama 1500 kalorinin üzerinde alınan her kalori eğer o an için ihtiyaç duyulmuyorsa vücutta zor günler için depolanır. Depolama tekniği ise hepimizin bildiği üzere yağ olarak saklanması şeklindedir. Bu süreç günler, aylar hatta yıllar boyu devam ettiğinde basenlerde, karın bölgesinde ve diğer merkezlerde aşırı yağ toplanması gözlenir. Bu yağ toplanmasının sonucu aşırı kilolanma ve şekil bozuklukları olarak kişinin karşısına çıkar.

Zayıflama Yöntemleri Nelerdir?

Zayıflama eyleminin nasıl gerçekleştiğini anlayan kişiler için yöntemleri anlamak oldukça basit. Vücutta metabolizmanın olağandan hızlı çalışmasını sağlayıp kalori yakımında alınanın üstüne çıkılması işlemini gerçekleştirebilecek her faaliyet zayıflama yöntemi olarak kullanılabilir. Burada dikkat edilmesi gereken nasıl kilo alımının vücut üzerinde oldukça olumsuz etkileri varsa, aşırı ve hızlı kilo veriminin de vücut üzerinde en az o kadar olumsuz etkisi olmasıdır. Aşırı kilo alımı nasıl derinin gerginleşmesine, motor kabiliyetlerin yavaşlamasına sebep oluyor ise; aşırı ve ani zayıflama da deri sarkmasına ve bilişsel faaliyetlerin yavaşlamasına sebep olur.

Zayıflama yöntemlerinin zeminini düzenli bir hayat oluşturur. Kişilerin uyuma – uyanma, yeme – içme ve hatta tuvalete gitme saatlerinin bile bir düzene oturmuş olması gerekir. Yani vücut, kas hafızası olarak hangi saatte tam olarak neye maruz kalacağını biliyor olmalıdır. Düzene oturtulmuş bir hayatın değişmez faktörlerinden bir tanesi de kalori yönetimidir. Tüketilecek besinler ile alınacak kalorilerin devamlı kontrol altında tutulması gerekir. Böyle diğer faaliyetlerle yakılan kalori miktarı da kontrol altında tutularak zamanla ve sağlıklı zayıflama sağlanabilir.

Zayıflama yöntemi olarak spor egzersizleri, doğal kürler, medikal yöntemler ve cerrahi yöntemler sayılabilir. Bu yöntemlerin her birisi ayrı ayrı makale başlıklarını hak etse de ilk üç yöntemin omurgasını oluşturan nokta metabolizmanın çalışma hızının düzenlenerek yağ yakımının arttırılmasıdır. Ayrıca medikal yöntemle tiroid gibi bezlere de müdahale edilerek metabolizmanın çalışma hızı kontrol edilebilir. Cerrahi yöntemlerin eksenini ise mide küçültme operasyonları ve kelepçe takılması oluşturur.

Spor Egzersizleri

Spor egzersizlerinin en büyük avantajı, genel kalori yakımını sağlarken hangi bölgeden yağ dokusunun yakılacağını belirleyebilmesidir. Yani kişinin popo bölgesinde mevcut bulunan yağ dokusu squat gibi hareketler yardımıyla yakılıp enerjiye dönüştürebilir. Yani bölgesel zayıflama için en ideal yöntemin spor egzersizleri olduğunu söylemek yanlış olmaz. Ayrıca ayağa kalkıp – oturmak dahi spor faaliyeti içerisine dahil edilebilir. Hayat şartlarının içerisine entegre edilmesi oldukça kolaydır. Kalori yakımını arttırmak amaçlı yoğun çalışan kişilerin işlerinden araba yerine yürüyerek veya bisiklet ile dönmesi, spor egzersizlerinin ne kadar esnek olduğunu göstermek açısından iyi bir örnektir. Ayrıca tam teşekküllü spor salonları sayesinde bu yöntem daha profesyonel ve düzenli şekilde de icra edilebilir. Bu da imkanların ne kadar geniş olduğunu göstermek için iyi bir örnektir.

Doğal Kürler

Doğal kürleri adından da anlaşılabileceği üzere doğal besinler oluşturur. Bu kürlerin amacı içerisinde bulunan yapı taşları sayesinde metabolizma ve sindirim sisteminin düzenlenmesidir. Ayrıca yağ yakımı gibi faaliyetlerin artmasında da oldukça sık kullanılırlar. Genelde doğal kürler belirli aralıklarla düzenli olarak uygulanırlar. Bu uygulamalar diyet listesini bozacak etki göstermez. Aksine destekleyici ve kalorisiz olmalarından dolayı sıkça tercih edilirler.

Medikal Yöntemler

Medikal yöntemler doğal kürlerde olduğu gibi metabolizmayı hızlandırmak ve sindirimi düzenlemek amacıyla kullanılabilir. Daha konsantre maddeler içerdiklerinden dolayı doğal kürlere göre daha fazla etki gösterme ihtimalleri bulunsa da doğal olmadıklarından dolayı çok tercih edilmezler. Ayrıca medikal yöntemlerin içeriğini sadece zayıflama kürleri gibi etki gösteren ilaçlar oluşturmaz. Tiroid gibi hastalıkların ilaçla kontrol altına alınması da dolaylı olarak zayıflamanın medikal yöntemleri arasında değerlendirilebilir. Bilindiği üzere tiroid bezlerinden salgılanan hormonlar metabolizma hızının belirlenmesinde önemli hormonlar olarak değerlendirilir. Bazı kişilerde bu bezlerin az çalışma sonucu metabolizma hızı oldukça düşük kalmakta ve kilo problemi ortaya çıkmaktadır. Bunun çözümü için ilaçlar yardımıyla tiroid bezi takviye edilmekte ve metabolizma çalışma hızı arttırılmaktadır.

Cerrahi Yöntemler

Cerrahi yöntemlerin zayıflama yöntemi olarak kullanılması oldukça yeni tekniklerden sayılabilir. Onlarca yıldır mide küçültme ve kelepçe takılması gibi operasyonlar yapılsa da sistemin ve yöntemin kalibrasyonu ancak bu yıllarda sağlanmıştır diyebiliriz. Tercih edenler genelde aşırı kilolu hastalar olmaktadır. Mide küçültme ve kelepçe takılma operasyonları ciddi bir planlama süreci gerektirir. Sadece bu iki operasyondan birinin yapılması zayıflama için yeterli değildir. Yukarıda sayılan ilk üç madde ile cerrahi operasyonun mutlaka desteklenmesi gerekir. İdeal kilo ancak bu şekilde sağlanabilir.